Dörnyei József gépjárművezetés szakoktató vagyok 0630-2003577

Kezdő oldal        Első lépések         Jármű kezelés        Forgalmi vizsga       Műszerfal képek         Partnerek       Biztosítás   

"Mond el és elfelejtem ;  mutasd meg, és megjegyzem;

engedd,hogy csináljam és megértem!”  (Konfucius)

Mennyi idö kell ,hogy megtanuljak vezetni ?   (kattints a "START" gombra)

 

Az első és legfontosabb, a motíváció!
Miért is szeretnél jogosítványt? A magánéletedhez kell, a munkádhoz, szórakozásból vagy szükségből? Régóta vívódsz azon hogy elkezdjed, vagy csak épp ma tapostak egy nagyot a lábadra a tömött buszon, és betelt a pohár, elég volt a tömegközlekedésből, avagy csak kipattant a szikra, hogy
igen most jött el az ideje...

Mindegy mi az indíttatás, mi az igazi ok, egyre fel kell készülnöd, hogy az elkövetkezendő napok, hetek mozgalmasak lesznek.

Ezen időszak átvészelésének megkönnyítésére szeretnénk számodra jó tanácsokat adni!

FONTOS!
Bár minden szentnek maga felé hajlik a keze, megpróbálunk tárgyilagos képet nyújtani, így azoknak is szívesen adunk útmutatást, akik más autósiskolákban fogják majd megszerezni jogosítványukat.

Életkor és egyéb feltételek

 

A „B”-kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez a következő életkori feltételeket kell figyelembe venni:

Az említett időpontokat napra pontosan kell érteni, azaz pl. a járműkezelési vizsga leghamarabb csak a 17. születésnapunkon lehet, persze ha szerencsénk van és nem hétvégére esik, amikor nincs vizsga.

FIGYELEM! Az említett életkorok alatt semmilyen indokkal sem lehet a tanulmányokat elkezdeni. Nem létezik már szülői beleegyezés, és még maga a közlekedési miniszter sem adhat mentesítést ez alól a korhatár alól.

A vezetői engedély megszerzésének felső korhatára nincs! Majd az orvos fogja eldönteni, hogy egészségileg alkalmasak vagyunk e a vezetésre. Ennek ellenére, több éves tanítási tapasztalatainkra építve,  szeretnénk egy fontos dolgot megemlíteni:
Jogosítványt szerezni legkönnyebben 17–25 éves korban lehet!!!
E fölött, az évek múlásával arányosan nehezedik a tanulás. Ne feledjük, a vezetés nem csak elméleti tudásból áll, hanem bonyolult mozgássorozattal, nem egyszerű mozgáskoordinációval és elég jelentős idegrendszeri tevékenységgel – elsősorban figyelemmel – jár.

Természetesen vágjunk bele bátran, bármelyik életévünket tapossuk, de ne felejtsük el, hogy sokkal több energia-befektetést igényel, mintha 25 év alatt kezdtük volna el.
Régi szakmai mondás: Aki ahány éves, annyi órát  kell minimum vezetnie!
Németországban például, a kötelező minimális óraszámokat az életkorból kalkulálják ki a következő képlet alapján: 12 óra+annyi, ahány éves az illető. Így 18 évesen 30, 30 évesen 42, és 50 évesen 62 órát kell Németországban vezetni.

A vezetői engedély megszerzésének egyéb feltételei is vannak:

Ha pedig utánképzésre köteleztek, akkor ne kezdjünk el új tanfolyamot, gondolván, így hamarabb juthatunk újból papírhoz

 

Iskolaválasztás

 

A jogosítványszerzés menetében az egyik legnehezebb, de ugyanakkor legmeghatározóbb kérdés. Általában a tanulók zöme egy iskolánál kezd és ugyanannál is fejezi be tanulmányait.
De lehetőség van menet közben iskolát váltani, de általában ezek az ún. áthelyezések csalódással érnek végett. Az új helyen sem történik csoda, ott is ugyanazok a vizsgabiztosok fognak vizsgáztatni, ugyanúgy felemeli a hangját az oktató a kritikus helyzetekben, ugyanúgy fizetni kell a szolgáltatásért.
Ha gond és baj van célszerű az iskolavezetőt felkeresni, és kérni a probléma orvosolását.
Természetesen a legszerencsésebb az, ha kellően körültekintően választjuk meg leendő autósiskolánkat.

A legfontosabb szempontok iskolaválasztás előtt:

 

Helyszín:

  Általában az elméleti tanfolyam mindösszesen 2–3 hétig tart, minimum 7 foglalkozás keretében. Tehát ennyiszer kell elmenni a foglalkozások helyszínére. A legtöbb autósiskola máshol tanít és máshol vezettet. Azaz az elsődleges szempont ne az legyen, hogy lakhelyünkhöz közel van-e a kiválasztott suli.
  A legnépszerűbbek a belvárosi iskolák, főleg azoknak, akik nap mint nap munka vagy tanulás végett bejárnak a városba. Akik a külvárosokban laknak, körültekintően tájékozódjanak, mert előfordulhat, hogy Újpalotán van a KRESZ-oktatás, de utána vezetési gyakorlatra Kispestre kell járni.
 

 

Az iskola nagysága:

  Vannak kiváló egyszemélyes autósiskolák is és minőségben kevesebbet nyújtó nagyok is. Ennek ellenére érdemes pár tényezőt mérlegelni:
 – A nagyobb iskolák több oktatóval dolgoztatnak, tehát az esélyünk nagyobb, hogy gyorsabban végezhetünk. A járműpark is valószínűleg választékosabb, az oktatás különböző fázisaiban rugalmasabb szolgáltatásokban lehet részünk. Pl. gyakrabban szerveznek helyben eü.-tanfolyamot, stb.
 –
A nagyobb iskolák általában jobban hallatják magukat, tehát hirdetésekben sűrűbben találkozhatunk velük, a kisebbek inkább ismerősi ajánlásra épülő családias jellegű képzést nyújtanak.
  –
A nagyobb iskolák modernebb szemléltetőeszközökkel, technikai berendezésekkel, számítógépekkel rendelkezhetnek, ez is előnyt jelenthet. Saját orvosi vizsgálati lehetőséget szerveznek, saját tansegédleteik lehetnek stb., stb.
  –
És az sem utolsó szempont, hogy általában nagyobb apparátussal dolgoznak, tehát hosszabb időszakban nyitva tartó ügyfélfogadóval rendelkezhetnek, gyakrabban szerveznek vizsgákat.

Feltételes módban fogalmaztunk, tehát, hogy ezek az állítások
egy-egy helyen igazak-e, arról győződj meg személyesen!

 

Árak:

  Feltétlenül figyeljünk arra, hogy a jogosítványszerzésnek kialakult, nagyságrendileg pontosan megállapítható költsége van.
  Tehát kezeljük óvatosan a túlzottan olcsó ajánlatokat. Azonos szolgáltatásról van szó, tehát nem létezhet, hogy két iskola között több tízezres nagyságrendű különbségek legyenek!
Kérdezzünk meg végzett tanulókat az összes befizetett költségről, és nagyjából egyforma összegeket fogunk kapni.
  Figyeljünk oda a reklámokban megjelenő árakra.
  Kérdezzünk rá érdeklődéskor, hogy valóban fedezi e valamennyi költségünket. Legyünk tehát körültekintőek!
 

A legfontosabb tanácsunk!
   
Ha valóban komolyan gondoljuk a jogosítványszerzést, akkor mindenképpen még a beiratkozás előtt keressük fel személyesen a kiválasztott iskolát, OKTATÓT! (nem biztos ,hogy szívesen ülnénk min. 30 órát egy nem színpatikus ember mellet!)
    A személyes tapasztalat, az átvett írásos tájékoztatók, szerződések tartalma, milyensége mindig minősíti majd leendő képzőszervünket.
 

 

Spórolás, azaz a piszkos anyagiak

 


   Az első kérdés, amikor elhatározzuk, hogy megszerezzük jogosítványunkat, az, hogy mibe fog ez nekünk kerülni? Természetes, hogy a legolcsóbb megoldásra törekszünk, és hajlamosak vagyunk elfelejteni a bölcs mondást, mi szerint olcsó húsnak híg a leve. Ennek persze ellentmond az az életből vett példa, hogy inkább az olcsó kínai piacon vásárolunk ruhaneműt, mint a márkás áruházakban, de ne feledjük, hogy a vezetői engedély megszerzésére életünkben csak egyszer nyílik alkalom, tehát érdemes megfontolni az ár/kapott szolgáltatás arányát.

Alaptanács:
Ne vágjon bele senki, akinek a beiratkozást követő 3–5 hónapban nem áll rendelkezésre legalább 400 000,- forint.

Az interneten olvastuk a következő hirdetést: Jogosítvány 249 999 forintért!
Hihetetlenül olcsó ajánlat, aminek valamilyen oka lehet. Feltehetően az oktatás színvonala hibázhat, vagy esetleg 4 másik általunk történő tanuló beszervezéséért cserébe ennyi az ár.
Ne feledjük, a 
30 vezetési óra és 580 km csak egy kötelező minimum.

Figyelem! Ma már elfogadott szokás a legtöbb iskolában, hogy plusz órák díja magasabb, valamint kötelező órákat kell vennünk a sikertelen vizsgák utáni felkészüléskor is.

Mire számítsunk? Nézzük az átlagos, elfogadható árakat, költségeket:

  • Elméleti tanfolyam díja:  45–75 000 Forint
  • Vezetési óradíjak az első 30 órában: 8500–14000 Ft/óra
  • Vezetési óradíjak a pótórák alatt: 8500–14000 Ft/óra

Alapórákra vetítve a minimális átlagköltség  255 000–420 000 forint között változik iskoláktól függően. A REÁLIS ÁRNAK kb. FELE  - Ha kételkedik üljön be egy TAXI-ba és ellenőrizze ott mennyit fizet egy 50 perces útér.
 

Sok iskola biztosít részletfizetést, de figyeljünk oda hogy a legtöbb helyen a részleteket a vezetési gyakorlat alatt be kell fizetni, ami jó esetben akár másfél-két hónap alatt realizálódhat. Érdemesebb tehát a tandíjat előre egy összegben befizetni, mert majdnem mindenhol adnak ebben az esetben
pár ezer forint kedvezményt.

Több havi részletfizetéseket általában pénzintézeteken keresztül biztosítanak az autósiskolák pl. személyi kölcsön formájában , ilyenkor azonban meg kell felelni a hitelkritériumoknak!

 

 

 

A hatósági díjak

 


A jogosítványszerzés költségei nem csak a tandíj befizetésével járnak!

A Vizsgabizottság, mint hatóság, vizsgadíjat kér, az orvos is az alkalmasságiért, sőt a Vöröskereszt is a közúti elsősegélynyújtó tanfolyamért. Ezek együttesen ma már meghaladják a 20 - 25 000 forintot, tehát feltétlenül számoljunk velük!
 

 

Tételesen:

KRESZ-vizsga díja:

 4'600 Ft

Ez az ára az  esetleges pótvizsgáknak is!

 

Járműkezelési vizsga díja:

      0 Ft

 

Forgalmi vizsga díja:

11'000Ft

 

Közúti elsősegély vizsga díja:

 12'000 Ft

 

Orvosi alkalmassági díja (10 évre)

7500 Ft tól

 

Elsősegély-tanfolyam díja (körülbelül)

12000 Ft

 

Első Jogosítvány kiadás illetéke

0 Ft 2016. jan tól

 


Több autósiskolában kérnek  pár ezer forintot regisztrációs díjként, vizsga ügyintézési díjként, a vizsgákon kocsi használati díjként, esetleg tansegédlet, tanpálya használati díjként. Ezek pontos összegeit a beiskolázási szerződésekben találhatjuk meg!

Az átiratkozás másik iskolából szintén díj köteles  25'-30'000-Ft is lehet  (tanuló áthelyezés )

 

 

 

Beiratkozás, orvosi alkalmassági

 


A beiratkozás tulajdonképpen a jelentkezési lap kitöltéséből, a beiskolázási szerződés aláírásából,
illetve a tanfolyami regisztrációból áll.
Előfordulhat az is, hogy a beiratkozást követően nem azonnal kezdjük meg a tanfolyamot.
(Amikor például a kezdő vezetői engedélyt bevezették, több ezren beiratkoztak előre, hogy ne essenek ennek hatálya alá, a tanfolyamot ugyanakkor csak hónapokkal később kezdték meg.)

A jelentkezési lap kitöltésekor figyeljünk arra, hogy adatainkat pontosan, a kérdéseket pedig a valóságnak megfelelően töltsük ki, hiszen hamis adatok közlése büntetőjogi felelőséggel jár! Lehetőleg olvashatóan, nagy nyomtatott betűkkel írjunk, mert később problémánk lehet az olvashatatlan, félreírt adatokból.
A beiratkozáshoz egy igazolványképet is le kell adni, de nem ez lesz a későbbi vezetői engedélyünkben.
Vannak iskolák – pl. nálunk is –, ahol  helyben van lehetőség a fényképek elkészítésére.
 

 

A beiratkozás feltétele az érvényes orvosi alkalmassági vélemény!

Csak hivatalos gépjárművezetésre jogosító alkalmasságit lehet elfogadni!
Többször érkeznek olyan tanulók, akik e helyett sportorvosi, katonaorvosi, munka-alkalmassági stb. igazolásokat akarnak „elsütni”, de ezek nem érvényesek!

A gépjárművezetői alkalmassági vizsgálatért fizetni kell, mivel nem a Tb. által finanszírozott szolgáltatás! Viszont így bármelyik háziorvosi vagy üzemorvosi szolgálatnál elvégeztethetjük.
A vizsgálathoz egy adatlapot kell kitölteni, A vizsgálat szemészeti és általános belgyógyászati vizsgálatból áll (vérnyomás mérés, cukorszint ellenőrzés stb.).
 

 

Az alkalmassági díjtétele:

40 éves korig           10 évre érvényes

7500 Ft

 

40 éves kor felett      5 évre érvényes

6500 Ft

 


A legtöbb nagyobb autósiskolában működik házi, illetve üzemorvosi szolgálat.
Így az alkalmasságit helyben megcsináltathatjuk. Ezzel időt tudunk spórolni.
Vannak iskolák, ahol az orvosit az említett díjaknál 1–2 ezer forinttal olcsóbban hirdetik. Az Orvosi Kamara állásfoglalásai szerint ez etikátlan, így ezeken a helyeken általában a tandíj terhére alkalmazzák e kedvezményt.

 

 

Elméleti tanfolyam

 


A „B”-kategóriás tanfolyam minimális kötelező óraszámmal zajlik.
A képzési rendelet szerint a foglalkozások látogatása kötelező, a hiányzásokat be kell pótolni!

Érdekes tapasztalat az, hogy a tanfolyam kezdetekor sokan megpróbálják előre elbliccelni az órákat, mondván, hogy inkább otthon tanulná meg a tananyagot. De egy-két foglalkozás meghallgatása után inkább a tanfolyami formát választják, mert rájönnek, hogy nem is lehet otthon mindent megtanulni.
10–15 évvel ezelőtt a KRESZ-tanfolyamok 22 foglalkozásból álltak, és 1–2 hónapig tartottak. Ehhez képest a jelenleg érvényes óraszámok minimálisak.
Az eredmények azt mutatják, hogy aki minden foglalkozáson aktívan részt vesz, azok KRESZ-vizsga megfelelési aránya nagyságrenddel jobb.
De amint a bevezető gondolatból kitűnt, a hiányzást amúgy is be kell pótolni.
 

 

 

A  „B”-kategóriás elméleti tanfolyam
kötelező minimális óraszáma: Legtöbb esetben már távoktatással ( e-learning)

 

28 óra 
(általában 7
´4 órás foglalkozás)

 


Vannak iskolák, ahol a kötelezőn felül is tartanak foglalkozásokat, de a legtöbb helyen úgy tanítanak, hogy a 28 óra alatt elsajátítható legyen minden, ami a vizsgához szükséges. Általában az a szerencsés, ha a tanfolyam 2–3 hét alatt zajlik le. Az ennél rövidebb képzés esetén nincs elegendő idő az otthoni tanulásra, hosszabb tanfolyam esetén pedig könnyen el lehet felejteni az elején tanultakat. Az iskolák biztosítanak konzultációs lehetőséget a távoktatás mellé.

A tanfolyam három tantárgy elsajátításából áll:
KRESZ-, vezetéselmélet és szerkezettan, illetve biztonsági ellenőrzés, hibaelhárítás.
Az elméleti oktatás célja a sikeres elméleti vizsgára való felkészítés, illetve a jármű vezetésének elméletbeli megalapozása. Mivel a vizsga tesztlap kitöltés formájában történik, ezért a tanfolyamok utolsó foglalkozásain általában gyakorló tesztlapok megoldására kerül sor.

Figyelem!
Sok-sok év tanítási tapasztalata alapján, a foglalkozásokon elhangzottak meghallgatásán kívül mindenképpen szükség van otthoni tanulásra!
A tananyagnak elég sok olyan része van, amit be kell magolni, különösebb magyarázatot vagy értelmezést nem igényel.
Például a közlekedési táblák nevei, a sebességhatárok kilométer/óra értékei, az egyes fogalmak stb.

A tanuláshoz feltétlenül szerezzünk be könyveket!  
A leghasznosabb a valamennyi vizsgakérdést tartalmazó Tesztkönyv, de hasznos – bár terjedelmében nagy mennyiségű tanulnivalót tartalmaz – a hivatalos „B”-kategóriás tankönyv is.( Már elérhető az interneten is! )
 

A legtöbb iskolában biztosítanak térítéssel vagy ingyenesen plusz foglalkozásokonkorrepetáláson – való részvételi lehetőséget. Ha úgy érezzük, hogy szükséges vagy ha nem sikerül elsőre a vizsgánk, éljünk ezzel a lehetőségekkel. Konzultáljunk a leendő oktatóval!
 

 

Vöröskeresztes tanfolyam

 


1984 óta a vezetői engedély megszerzésének feltétele egy sikeres közúti elsősegélynyújtási vizsga. Egy önálló gyakorlati vizsga, amelyen nem kellő felkészültséggel, képletesen mondva "el lehet vérezni". Érdemes a vöröskeresztnél elvégezni. (főleg a gyakorlat miatt)

Az érvényben lévő jogszabályok szerint a vezetői engedély csak akkor vehető át ha ezt a vizsgánk is sikerül!
Pontosítva, azt az igazolást, amit az okmányirodában be kell mutatni a jogosítvány kiállításához, csak a sikeres vizsgaigazolás esetén kapjuk meg.
Nem kell vizsgáznia azoknak, akik szakirányú végzettséggel – . szakmunkásképző bizonyítvány, érettségi, illetve diploma – rendelkeznek, illetve akiknek 1984 után szerzett vezetői engedélye, igazolványa – pl. motorra, segédmotorra – van.

 


A Vöröskeresztes vizsga nem tanfolyam köteles, tehát a helyi Vöröskeresztes szervezeteknél a vizsga közvetlenül is letehető, de a tapasztalat az, hogy aki nem vesz részt képzésen, annak ritkán sikerül ez elsőre. Éppen ezért a legtöbb autósiskola helyben megszervezi az elsősegélynyújtási tanfolyamot.

 


 

 


A vizsga díja 12000 Ft, a képzésért  1012 ezer forintot is elkérhetnek.
 

 

KRESZ-vizsga

 


A „B”-kategóriás KRESZ-vizsga egy elméleti vizsga, amelyen számítógépes tesztlapot kell kitölteni. KAV-nál
Így látszólag könnyű vizsga a gyakorlati vizsgákhoz képest, de az országos kb. 60%-os megfelelési arány mást jelez.

A vizsgalap 55 kérdésből áll.
Ezek zöme a közlekedési szabályokról szól. A kérdések alapja a hivatalos jogszabály, és azok értelmezése.
Ezen felül ezen a lapon 5 műszaki kérdést is találhatunk  (szerkezettan, biztonsági ellenőrzés-hibaelhárítás), valamint 6–8 vezetéselméleti, vezetéstechnikai kérdést.
A közlekedési kérdések nem csak személygépkocsira vonatkozhatnak, hanem mindazon járművekre, amelyeket majd „B”-kategóriával vezethetünk. Tovább szerepel környezetvédelmi és tüzelőanyag takarékossági kérdés is.

A kérdésekre összesen 75 pontot kaphatunk, mivel 10 kérdés – az úgynevezett ábrás kérdések –
3 pontot érnek.
A vizsgán az felel meg, aki eléri a 65 pontot, tehát összesen maximum 10 hibapontot kap!

Mivel például a 11 hibapontos bukás eléggé dühítő, ezért pár jó tanács a vizsgához, amivel akár értékes pontot nyerhetünk:

  • A kérdések megválaszolására 50 perc idő áll rendelkezésre. A tapasztalat az, hogy ez nagyon sok!  Így a vizsga elején, mielőtt nekiállnánk a válaszadásnak, célszerű ránézéssel átszaladni a kérdéseken. Ettől egyrészt megnyugszunk, hiszen sok ismerős kérdést találhatunk, másrészt pedig van olyan kérdés, amely segíthet egy későbbi megfejtésében.
  • Mielőtt beírjuk a választ, gondoljunk arra, hogy semmilyen javítás nem megengedett! Bármilyen radírozás, satírozás, kaparás, áthúzás hibapontnak számít!
  • Ne tegyünk az X-eken kívül semmilyen jelölést, karikát, pipát, megjegyzést a kérdések mellé! Ezek is hibának számítanak!
  • Mielőtt beadjuk a lapot nézzük át újból, mivel igen gyakori, hogy kihagyunk válaszokat. Van aki, ha nem tudja a választ, inkább nem ír be semmit. Ez sem jó taktika, mert így mindenképpen hibának számít, ha viszont tippelünk, akkor legalább van 1 a 3-hoz esélyünk.

A tesztlapot a gép azonnal kiértékeli, és miután befejezi a vizsgát azonnal látja az eredményt. Ezután megtekinthetjük a tesztlapot.

Ha nem sikerül a vizsgánk, akkor azonnal jelentkezhetünk pótvizsgára, amit általában egy-három héten belül tehetünk le. Ha ötször nem sikerül, vagy ha egy éven belül nem sikerül, akkor új tanfolyamot kell elvégeznünk.

 

 

 

Milyen oktatót válasszak?

 


A gyakorlati oktatás egyik legfontosabb, a későbbieket legjobban meghatározó momentuma az oktató kiválasztása, hiszen ez az ember fog minket ténylegesen megtanítani a vezetés fortélyaira, illetve ő fog felkészíteni bennünket a két gyakorlati vizsgára.

Az autósiskolák zöme – főleg akik számára az elsődleges szempont a színvonal biztosítása – jól képzett, a mai kor igényeinek és a tanulók elvárásainak maximálisan megfelelő gyakorlati oktatókat alkalmaznak. Ugyanakkor a szakmai színvonal mellett nem kevés szerepet kap az emberi kommunikációs képesség, hiszen 30 vagy még több órán keresztül négyszemközt leszünk összezárva leendő oktatónkkal, s így egyáltalán nem mindegy, hogy ez az idő milyen légkörben, milyen hangulatban telik el.
De mivel nem vagyunk egyformák, gyakran előfordul az, hogy mégsem érezzük magunkat kellemesen az oktatóautóban (a mások által agyondicsért tanár úr mellett), és ennek fő okát abban látjuk, hogy nem megfelelő az emberi kontaktus az oktató és közöttünk.

Ennek elkerülése végett elsősorban azt tanácsoljuk, hogy az oktató kiválasztás előtt próbáljuk magunkban megfogalmazni milyen elvárásaink vannak leendő tanárunkkal szemben!
Itt elsősorban emberi magatartásra gondolunk. Majdnem mindenki azt kéri, hogy türelmes legyen az oktatója, de ez az a tulajdonság aminek hiányában nem is lehet valaki oktató.
Inkább egyéb elvárásainkat fogalmazzuk meg magunkban, például szigorú legyen vagy elnézőbb, jó humorú vagy inkább komoly stb.
Az oktatójárműben tanítás közben tilos dohányozni, ami természetesen az oktatóra is érvényes!

 

 

Legfontosabb objektív szempontok:

  • Az oktató neme. Zömében férfiak oktatnak, de egyre népszerűbbek a hölgy oktatók.
    Előfordul azonban, hogy idegenkedünk ettől a megoldástól, főleg előítéletek miatt, pedig a hölgy oktatók szakmai nívója semmivel nem kisebb. Gyakran találkozunk viszont olyan esettel, hogy, a féltékeny vőlegények szívesebben íratják be választottjukat hölgy oktatókhoz. :-)
  • Az oktató életkora. 23 éves kortól lehet valaki oktató, felső korhatár nincs.
    Az idősebb oktatók nagyobb tapasztalatokkal rendelkeznek, ami jól jöhet a vizsgadrukkok legyőzésében, de ugyanakkor akik több évtizede tanítanak, fásultabban taníthatnak.
    A fiatalabbak lelkesebbek, és általában jobban szót értenek az ifjabb korosztállyal.
    Idősebb oktatónál előfordulhat  hogy magázó viszonyban töltjük végig az oktatást.
  • Az oktató jármű típusa. A legtöbb tanuló ezt a  szempontot helyezi előtérbe.
    Sokan arra gondolnak, hogy célszerű lenne olyan típuson tanulni, amilyen épp otthon rendelkezésre áll. Van aki pedig úgy gondolja, hogy jobb, népszerűbb autóban kellemesebben fogja érezni magát a tanítási idő alatt.
    Régi szakmai szlogen: „A jogosítvány a világ összes autójára érvényes
    .
    Nem ér semmit az a megszerzett vezetői tudás, amellyel egy másik járműbe ülvén csődöt vallunk.

    Amit viszont nem árt tudni:
    Az oktatójárművek általában kiskategóriás autók. A nagyobb járművek menettulajdonságai nem igazán alkalmasak tanításra, illetve a rutinfeladatokat is nehezebb végrehajtani a nagyobb méretek miatt.
    Csak négy és öt ajtós, valamint öt személyes járművekkel lehet oktatást végezni.
    Ha automata váltós személygépkocsikkal tanulunk, illetve vizsgázunk, akkor a vezetői engedélybe korlátozásképpen ezt bejegyzik. Csak automatát vezethet! Ez később egy váltós autón történő forgalmi vizsgával megváltozhat.
  • Milyen időbeosztásban szeretnénk gyakorolni? Az oktatók nagy része a tanítást munkaidőben főállásként végzi. Általában reggel 8-kor kezdenek és délután 16-kor indulnak el az utolsó tanulóval. Törvény írja elő, hogy egy nap maximum 10 órát dolgozhatnak. S mivel általában dupla órát tanítanak, ezért ez naponta 4 tanuló számára jelent vezetési gyakorlást.
    Általános tapasztalat, hogy sűrűbben járhatunk vezetni, s így hamarabb végezhetünk, ha napközben, azaz délelőttönként is ráérünk. Esti vezetésre ritkábban járhatunk.
    Ráadásul ősztől tavaszig korán sötétedik, és sokkal nehezebb úgy tanulni, hogy még azt sem látjuk, hova tesszük a lábunkat.
    A hétvégi vezetés, főként a forgalmi vizsgára felkészülés idejében szintén nem szerencsés, hiszen jóval gyérebb a forgalom a városban, mint amilyen majd lesz a vizsga időpontjában.
    Sok iskola ráadásul mind az esti, mind a hétvégi vezetés esetén felárat számol fel!
  • Hol szeretnénk gyakorolni, illetve találkozni az oktatóval? Természetesen a házunk előtt!:-) Elvi akadálya nem lenne, csakhogy érdemesebb gyakorolni ott, ahol majd vizsgázni fogunk. Márpedig Budapesten összesen 5–6 helyen vannak kiépített vizsgabázis, ahonnan a vizsgák indulnak. Az oktatók nagy része olyan helyen vált – találkozik a tanulóval –, ami jól megközelíthető tömegközlekedési eszközzel.
    A nagyobb autósiskolák több helyen is oktatnak: Budán, Pesten, Észak-Pesten, Dél-Pesten... stb.

Fontos tanács!
A legkörültekintőbb oktató választás után is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy mégsem érezzük magunkat jól a tanárunk mellett. Ilyen esetben bátran keressük fel az iskola irodáját, vagy esetleg személyesen az iskola vezetőjét. Minden autósiskola biztosítja a lehetőséget a tanárcseréhez.
Inkább éljünk ezzel, minthogy végigkínlódjuk az oktatást egy rossz légkörben!

És végül, egy szakmai mondás:
A jó oktatót úgy keresi a tanuló, hogy: „Hol a tanár úr?”, a közepeset úgy, hogy: „Hol az oktatóm?”, a rosszat pedig úgy, hogy: „Hol a sofőröm?” :-)

 

 

Felkészülés a  vizsgára

 


Mielőtt legelőször beülnénk az oktatónk mellé, pár jó tanács:
 

 

  • Ha megtehetjük, kipihenten, kellemes közérzettel menjünk vezetni. A fáradt, nem odafigyelő tanuló az órán sikertelenséget sikertelenségre halmoz, a megtanulnivaló anyagot, gyakorlást nem tudja elsajátítani. Próbáljuk kizárni a kocsin kívülre a magánéleti, munkahelyi problémáinkat.
  • Bár a KRESZ órán is elmondják, de a vezetésre csak vezetésre alkalmas állapotban kerüljön sor! Gyógyszerek hatása alatt, betegen, ne adj isten alkoholos állapotban sose menjünk gyakorolni! Mindig legyen nálunk személyi okmány, vizsgalap, amivel azonosítani tudjuk magunkat.
  • Vigyázzunk az oktató autóra!
    Ne felejtsük, a tandíj kifizetésével csak a kocsi használatát és az oktató tanító munkáját vásároltuk meg, nem az egész járművet! Vigyázzunk a tisztaságra kocsin belül, óvjuk a különböző alkatrészeket az erősebb megterheléstől. Ha az oktatónk pár percre magunkra hagy a kocsiban, ne partizánkodjunk, ne bántsuk a kezelőelemeket.
    Nem árt azt sem tudni, hogy szándékos károkozás esetén tanárunk polgári peres eljárásban követelheti tőlünk az okozott kár ellenértékét!
  • Az oktatás tényét, időpontját az oktatónak okmányolni kell. Figyeljünk oda mit írunk alá, valósak e az időpontok, mert aláírás után már nem lesz módunk reklamálni.
  • Bár az iskolákkal kötött szerződésekben szerepel, itt is megerősítjük, hogy egy tanítási óra 50 perc! Ebben azonban benne foglaltatik a feladat meghatározás, az értékelés, az egyes szituációk rövid szóbeli kiértékelése is!
  • Mindig figyelmesen jegyezzük fel a következő találkozás időpontját és helyszínét. A legtöbb iskolában, ha nem megyünk el az órára, vagy ,ha 20 percnél többet késünk akkor az órát felszámolják a tanuló kárára!

 

A járművezető-képzés gyakorlati alapoktatásában az elsődleges cél az, hogy a tanuló elsajátítsa a gépjármű alapszintű, biztonságos kezelését, amiről a járműkezelési vizsgán kell beszámolnia.

Mivel régebben ezt a vizsgát rutinvizsgának hívták, ezért sokan – tévesen – azt hiszik, hogy a gyakorlás csak rutinpályán történik. Ez nem így van. Hosszú évek oktatói tapasztalata alapján, az első órák egy részét célszerű a forgalomban, lehetőleg gyér forgalom mellett megtartani. Természetesen időt kell szakítani ezen felül az egyes vizsgafeladatok gyakorlására is, de az alapfeladatokat – megállás, váltás, egyenes haladás, kanyarodás, fékezés – hatékonyabban lehet a városi utcákon gyakorolni.

Ne felejtsük el azt sem, hogy a járműkezelési vizsga,(, beépült a forgalmi vizsgába )  a gépkocsi bemutatásával, leellenőrzésével – szaknyelven: biztonsági üzemeltetés és hibaelhárítás feladatokkal – kezdődik. Ennek sikere érdekében oktatónk a tanulóautón meg fogja tanítani nekünk mit hol találunk, és melyik ellenőrzés közben mit kell majd a vizsgán tudnunk, illetve mondanunk. Természetesen ez az idő az óráink terhére történik.

A kocsiban töltött időket egyébként minden oktató az úgynevezett vezetési kartonon köteles ledokumentálni! Figyeljünk oda erre, különösen, hogy aláírásunkkal hitelesíteni kell azt!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


A járművezető képzés gyakorlati főoktatásában elsősorban az a cél, hogy a tanuló a gépjármű biztonságos kezelése mellett szabályosan és helyesen beilleszkedjen a forgalomban közlekedők közé. Természetesen az általános célok elsajátítása mellett az oktatás fontos feladata a vizsgára történő felkészítés.
A járműkezelési-vizsgára felkészülésben leírtak itt is érvényesek, de mivel még több koncentrálást, pontosságot igényel a feladatok megoldása, ezért a nyugodt, pihent állapotban történő járművezetés még nagyobb hangsúlyt kap!
Az oktatás ezen szakaszában lehetőség nyílik 4 órát vezetni egy nap alatt, egy óra szünet közbeiktatásával. Ezt azonban csak azoknak ajánljuk, akik nagyon ügyesek, netán már valamennyire tisztában vannak az autóvezetés fortélyaival, mivel a 4 óra igen fárasztó lehet.

A forgalmi vizsgán úgynevezett vizsgaútvonalakat kell bejárni.
Összesen 3-9 ilyen útvonal létezik. A felkészítés így zömében ezeken az útvonalakon történik. De mivel az útvonalak alatt csak kezdő és végpontokat kell érteni, ezért a gyakorlás alatt sokkal több helyszínt ismernek meg a tanulók, mint amennyi a vizsgán lehetséges. Ezt ne bánjuk, mert tapasztalatot, rutint szerzünk, amit majd egy esetleges váratlan helyzetben jól fogunk kamatoztatni.

A „B”-kategóriás képzésben a forgalmi vizsga előtt min 29 órát és 580 kell vezetni.
Ebből 4 órát városon kívül, úgynevezett országúti vezetés formájában. Általában az oktatók zöme ezt 2
´2 órában tudja le. Amennyiben egy nap alatt kerül sor az összesre, akkor itt is érvényes a közbeiktatott egy órás szünet. A lakott területen kívüli vezetés alatt szerencsések vagyunk, ha megismerhetjük  az autópályás vezetés fortélyait is!
A forgalmi vizsga útvonalai közül is van, amelyik elhagyja a várost!

Ezen felül 2 óra kötelező sötétben történő, úgynevezett éjszakai vezetést is tartalmaz a tanterv. Az évszakoknak megfelelően meg van határozva melyik hónapban melyik az a legkorábbi időpont, amikor ezt a vezetési gyakorlatot meg lehet kezdeni. Nyáron kellemetlenebb a helyzet, hiszen az év közepén leghamarabb este 9-kor kezdődhet a foglalkozás, ami két órát feltételezvén 11-ig tart.

Figyelem!
Vannak iskolák, ahol az országúti és éjszakai vezetésért felárat kérnek!

 

 

 

A forgalmi vizsga

 


A forgalmi vizsga az oktatás csúcspontja! Igazából itt kell beszámolnunk egy önálló, szabályos és biztonságos vezetés produkálásával mindarról amit eddig megtanultunk. A KRESZ-szabályok ismeretén és alkalmazásán keresztül, a vezetéselméleti, vezetéstechnikai fogások végrehajtásán át a közlekedési érzékünk, közlekedési kultúránk, alkalmazkodóképességünk bemutatásáig mindent.
Természetesen - és ez a vizsgaszabályzatban is rögzítve van - egy kezdő vezetőtől elvárható szinten.

Itt is megemlítjük, hogy a forgalmi vizsgán legyen nálunk a személyi igazolványunk és a fényképes tanuló igazolványunk! Igen kellemetlen, amikor minden vizsgakörülmény a legoptimálisabb, nincs nagy forgalom, kedvező az időjárás, jó kedvvel, felkészülten érkeztünk, sőt az oktató a fülünkbe súgja, hogy a legjobb vizsgabiztost fogtuk ki, és amiért nincs nálunk személyi okmány nem vizsgázhatunk.

A forgalmi vizsga a vizsga kiinduló helyéről indul. Ezt azért hangsúlyozzuk ki, mert lehetséges hogy az oktatónkkal a gyakorlás során nem itt találkoztunk.
Forgalmi vizsgán is udvarias gesztus, ha kiszállunk az autóból és a vizsgabiztos köszönését udvarias bemutatkozással fogadjuk!

A vizsgabiztos leegyezteti a személyes adatainkat, majd a szerencsére bízva egy vizsga feladatlapot húzat velünk! Ezen a lapon egy szám szerepel, amely egy útvonalat jelent, amerre a vizsgán haladni fogunk. Természetesen ahogy már jeleztük ez csak egy kezdő és végpontot jelent, a konkrét nyomvonal menet közben fog eldőlni.
Figyelem! A forgalmi vizsga kapcsán még jobban ki kell hangsúlyoznunk: Az útvonalakat és a feladatokat kizárólag az oktatónk fogja velünk közölni! A vizsgabiztos ugyan adhat utasításokat az oktatónak, de ez nem nekünk szól, ne foglalja le a figyelmünket!
A vizsga elején a vizsgabiztos is el fogja mondani nekünk mindezt.

A forgalmi vizsgán az indulás előtt szintén le kell ellenőrizni mindazokat, amiket a járműkezelési vizsgán, sőt egy üzemi fékpróbát is kell tennünk. Az ellenőrzések megállapításait az oktatónk felé hangosan közöljük!

Tanácsaink a forgalmi vizsgával kapcsolatban:

  • Előfordulhat, hogy nem egy, hanem két vizsgabiztos ül a hátunk mögött! Ne idegeskedjünk külön ezért. Általában ezek a vizsgák sokkal objektívabb végeredménnyel zárulnak.
    Sajnos, ha ötödik vizsgára kényszerülünk, automatikusan két vizsgabiztos fogja figyelni a teljesítményünket.
  • Sokszor tapasztaljuk, hogy a tanulót otthon olyan tanácsokkal látják el, hogy vigyázzon, mert a vizsgán majd beugratják, beviszik a behajtani tilosba, vagy megállítják a megállni tilos tábla után.
    Nem győzzük hangsúlyozni, hogy nincs ilyen!
    Ami viszont előfordulhat, hogy a vizsgabiztos kíváncsi a tanuló helyzetfelismerésére, és így az oktatónktól olyan utasítást kaphatunk, hogy „forduljunk jobbra a következő lehetőségnél” vagy „álljunk meg olyan helyen ahol ez szabályosan végrehajtható”. De ez nem ugyanaz, amivel otthon riogatnak! Ilyen esetekben mi döntünk és döntsünk helyesen!
  • Előfordulhat, hogy elkövetünk egy–egy apróbb szabálytalanságot, és észrevesszük azt. Soha ne hívjuk fel a vizsgabiztos figyelmét erre, ne szabadkozzunk, inkább tegyünk úgy mintha nem is történt volna semmi. Egyrészt elképzelhető, hogy amit hibának ítéltünk meg nem az, másrészt pedig volt már arra példa, hogy a vizsgabiztos épp kinézett az ablakon és nem vette észre a hibás ténykedésünket.
  • A vizsgadrukk leküzdésére sok tanuló azt a módszert alkalmazz a vizsgán, hogy túl lassan közlekedik, mondván, hogy az idegesség és a sebesség így kompenzálja egymást.
    Tudnunk kell azonban, hogy az indokolatlanul lassú haladás ugyanúgy hiba. Amennyiben a forgalom az út és látási viszonyok lehetőséget adnak a megengedett sebesség 90%-nál ne haladjunk lassabban!
  • Amennyiben a vizsgabiztos félreállítat, és közli, hogy a vizsga sikertelen, akkor próbáljuk megőrizni higgadtságunkat. Még akkor is, ha esetleg nem értünk egyet a ténnyel, viselkedjünk kulturáltan, csendben üljünk át a túloldalra, az oktatónk fogja a kocsit visszavezetni.
    Soha ne illessük kritikával a vizsgabiztost, főleg ne agresszív, felemelt hangon. A vizsgabiztosnak ilyen esetben joga van a tanulót bizonyos ideig, akár fél évig is a vizsgákról eltiltani.
  • A vizsgán az oktató felel a járműért és a benne ülőkért. Joga és kötelessége megakadályozni egy esetleges balesetet. Ha beleavatkozik a vezetésünkbe, ezt azért teszi, mert úgy ítéli meg, hogy elértük azt a határt ami után már veszélyes a közlekedésünk. Bár ebben az esetben a vizsgánk sikertelen, fogadjuk el a döntését és azt a tényt, hogy ő sokkal jobban ért ehhez, mint mi.
  • A forgalmi vizsgán is el kell végezni két manőverezési feladatot. Járda mellé párhuzamosan be kell parkolni akár előre, akár hátrafelé menetben. Egy ívben meg kell fordulni a szabályok betartása mellett. Mindkét esetben az oktatónk csak a feladat végrehajtására ad majd utasítást, a helyszínt nekünk kell megválasztani. Ebben legyünk körültekintőek! Nem kell kapkodnunk, az elhangzott utasítás után még nyugodtan haladhatunk akár több száz métert is a legmegfelelőbb útviszonyok megtalálása érdekében.

A leggyakoribb azonnali sikertelenséget okozó hibák:

  • közvetlen balesetveszély,
  • gyalogos elsőbbségének nem megfelelő biztosítása,
  • záróvonal átlépése, buszsávban közlekedés,
  • gyorshajtás (főleg sebességet korlátozó táblánál illetve vasúti átjáróban).
  • elsőbbség meg nem adása (általában jobbkezes utca elnézése),
  • helytelen besorolás (pl. egyirányú úton balra kanyarodás előtt),
  • sikertelen parkolási kísérlet,
  • szabálytalan iránytartás, kanyarodás.

A vizsgaszabályzat szerint a kisebb hibákra hibavonalat kapunk. Sajnos 10 hibavonal felett szintén sikertelen a vizsgánk!
Figyelem! Sok tanuló azzal olyan téves információval rendelkezik, hogy, ha a kiindulási helyre a tanuló vezeti vissza a járművet, akkor a vizsgaeredménye biztos hogy „Megfelelt”. Sajnos nem így van! Ha az említett hibavonalak meghaladják a tizet, de  közvetlenül bukást eredményező hibát nem követtünk el, a vizsgabiztos nem állítja meg a járművet, és a sikertelenséget csak visszaérkezéskor közli velünk!

A vizsga végén a kiindulási helyen a vizsgabiztos értékeli a teljesítményünket és ez alapján minősíti a vizsgát sikeresnek vagy sikertelennek! Általában átfogó, alapos, de rövid véleményt mond a tevékenykedésünkről. Amennyiben sikerült a vizsga, jó tanácsokkal is el szokták látni a tanulókat, valamint ismertetik a teendőinket, hogyan kaphatjuk meg a jogosítványunkat.

A sikeres vizsga nem jogosít még önálló járművezetésre, azt csak a meglévő vezetői engedély birtokában lehet gyakorolni!

 

 

A hálapénz kérdése 

 


Legszívesebben ezt a részt még világosabb betűkkel írnám, hogy ne lehessen elolvasni. :-)
Mégis úgy gondolom, hogy beszélni kell erről is, hiszen ebben a szakmában jelen volt mindig ez a téma.
Két ismert példát említenék:
1. A hetvenes-nyolcvanas években léteztek úgynevezett borravalós szolgáltatások, és ez is az volt!
2. Minden tanulóban felmerül a gondolat valamilyen formában, vajon le lehet e fizetni a vizsgabiztosokat?

Azt hiszem, az a korrekt, ha egy hozzánk beiratkozó tanuló nem csak a szolgáltatás publikus részeivel van tisztában, hanem tudja az íratlan szabályokat is. (Nem véletlen, hogy ezt a részt egyes szám első személyben írom, és nem a szakma nevében, ez az én saját véleményem és meglátásom, amiért természetesen teljes felelőséget vállalok!)

Társadalmunkban igen sok fekete pénz cserél gazdát. Természetesen morálisan, erkölcsileg és gazdaságilag is az lenne a helyes, ha ez nem így működne. Remélhető, hogy az ország ebben a tekintetben is pozitív irányba tart.
De, amikor egy oktató olyan tanulóval találja magát szemben, aki magától felajánl egy kis plusz pénzt külön bánásmódért, sűrűbb vagy esti vezetési időpontokért, házhozszállításért, ki az az oktató, aki ezt visszautasítaná?
Vagy egy sikeres vizsga után, az oktató munkájának elismerésére összeállított ajándékcsomagot, vagy esetleg borítékot még senki nem utasította el...

Amit feltétlenül tudnunk kell: A szolgáltatás hivatalos ára mindent tartalmaz annak érdekében hogy megszerezhessük a vezetői engedélyünket. Erkölcsileg elítélem azt az oktatókollégát, aki nem a tudása legjavát adja azoknak, akik csak az alapdíjakból szeretnének megfelelni, illetve teljesíteni!
Amennyiben külön szolgáltatást kívánunk igénybe venni közvetlenül az oktatótól, legyünk tisztában ennek a jogi hátterével, ha pedig jogszabályt sértünk, fel kell vállalnunk azok következményeit!
 

Fontos tanács! Ha az oktató munkáját szeretnénk elégedettségünk jeleként külön meghálálni, akkor azt az utolsó sikeres vizsga után ejtsük meg, nehogy azt a látszatott keltse a dolog, hogy a vizsgaeredményt kívánjuk befolyásolni.


Tudnunk kell! Amennyiben a vizsgázó a vizsga eredményét bármilyen eszközzel befolyásolni akarja, akkor a hatóság nemcsak büntető eljárást indít, hanem a vizsgáztatástól is eltilthatja a jelentkezőt. Ha pedig a sikeres vizsga után derül ki ez, akkor érvénytelenítik az eredményünket, sőt a megszerzett jogosítványunkat is elvehetik!
 

 

Ne adj Isten, a PÁV 

 


Ha ötödszörre sem sikerülne a forgalmi vizsgánk, akkor pályaalkalmassági vizsgálatra kényszerülünk!
Ez a vizsgálat egy egy napos bonyolult pszichológiai és vezetési tréning, ahol szakemberek arra kíváncsiak hogy alkalmasak vagyunk e jármű vezetésére.

A tapasztalat az, hogy a jelöltek nagy többségénél maximum lelki tényezőkre – idegességre – vezetik vissza a sikertelenségi sorozatot, és a PÁV után lehetőséget biztosítanak a tanulmányok és vizsgák folytatására.

Fontos! Sokan a PÁV-ra kerülést kudarcnak élik meg, és ezért elmegy a kedvük. Ne adjuk fel! Tekintsük a PÁV-ot egy állomásnak, ahol az érdekünkben történik minden. Érdemes minél előbb megcsinálni, mert sokszor a vizsgálatokra egy hónapos előjegyzéssel dolgoznak. A sikeres elmélettől számított két év + hat hónap és újabb sikeres elmélet (KRESZ ) után még két év áll rendelkezésünkre a tanulmányaink befejezésére.

 

Igazolás eredményeinkről 

 


A sikeres forgalmi vizsga után 4 munkanappal keressük fel a Vizsgabizottságot ügyfélfogadási időben. Vigyük magunkkal a forgalmi vizsga minősítő lapot, személyi igazolványunkat, vizsga lapunkat (a fényképes) és a Vöröskereszt vizsgaigazolását!
Egy igazolást fogunk kapni, amellyel az okmányirodában átvehetjük majd az új vezetői engedélyünket.
Az igazolásért fizetni nem kell! Amennyiben nem tudunk elmenni, meghatalmazással és a Vöröskereszt igazolás bemutatásával bárki átveheti!

Ne legyünk erőszakosak, a 4. munkanap előtt a Vizsgabizottság nem adja ki az igazolást! Sajnos sok tanuló türelmetlenségből folyamatosan keresi emiatt telefonon és személyesen is a hatóságot.
Ha nem megyünk el az igazolásért, 1 hónap után kiértesítenek minket feledékenységünkért cserében.

 

 

Utolsó állomás: az okmányiroda 

 


A vezetői engedélyt az okmányirodában állítják ki! Sajnos ez képletes, hiszen a kiállítás nem azonnali, általában 1–2 héten belül kipostázzák a  címünkre. Most már ha van "ügyfélkapu" elérése elektronikusan is intézhető. 
A vezetői engedélyben lévő fényképet helyben készítik el, és 2016. jan 1.-től az első jogosítvány kiadása 0 Forint illetéket kell lerónunk!

Figyelem! A közigazgatási törvények értelmében nemcsak a területileg illetékes okmányirodába, hanem bárhová elmehetünk az ügyintézés céljából!

 

Frissítve 2023.okt.