|
Helyszín:
|
Általában
az elméleti tanfolyam mindösszesen 2–3 hétig tart, minimum 7 foglalkozás
keretében. Tehát ennyiszer kell elmenni a foglalkozások helyszínére. A
legtöbb autósiskola máshol tanít és máshol vezettet.
Azaz az elsődleges szempont ne az legyen, hogy lakhelyünkhöz közel van-e a
kiválasztott suli.
A legnépszerűbbek a belvárosi iskolák, főleg azoknak, akik nap mint nap munka vagy tanulás végett bejárnak a városba.
Akik a külvárosokban laknak, körültekintően tájékozódjanak, mert
előfordulhat, hogy Újpalotán van a KRESZ-oktatás, de utána vezetési gyakorlatra Kispestre kell járni.
|
|
Az
iskola „nagysága″:
|
Vannak
kiváló egyszemélyes autósiskolák is és minőségben kevesebbet nyújtó nagyok
is. Ennek ellenére érdemes pár tényezőt mérlegelni:
– A nagyobb iskolák több oktatóval
dolgoztatnak, tehát az esélyünk nagyobb, hogy gyorsabban végezhetünk. A
járműpark is valószínűleg választékosabb, az oktatás különböző fázisaiban
rugalmasabb szolgáltatásokban lehet részünk. Pl. gyakrabban szerveznek
helyben eü.-tanfolyamot, stb.
– A nagyobb iskolák általában jobban „hallatják″ magukat, tehát
hirdetésekben sűrűbben találkozhatunk velük, a kisebbek inkább ismerősi
ajánlásra épülő családias jellegű képzést nyújtanak.
– A
nagyobb iskolák modernebb szemléltetőeszközökkel, technikai berendezésekkel,
számítógépekkel rendelkezhetnek, ez is előnyt jelenthet. Saját orvosi
vizsgálati lehetőséget szerveznek, saját tansegédleteik lehetnek stb., stb.
– És az sem utolsó szempont, hogy általában
nagyobb apparátussal dolgoznak, tehát hosszabb időszakban nyitva tartó
ügyfélfogadóval rendelkezhetnek, gyakrabban szerveznek vizsgákat.
Feltételes
módban fogalmaztunk, tehát, hogy ezek az állítások
egy-egy helyen igazak-e, arról győződj meg személyesen!
|
Árak:
|
Feltétlenül figyeljünk arra, hogy a jogosítványszerzésnek kialakult,
nagyságrendileg pontosan megállapítható költsége van.
Tehát kezeljük óvatosan a túlzottan olcsó ajánlatokat. Azonos
szolgáltatásról van szó, tehát nem létezhet, hogy két iskola között több
tízezres nagyságrendű különbségek legyenek!
Kérdezzünk meg végzett tanulókat az összes befizetett költségről, és
nagyjából egyforma összegeket fogunk kapni.
Figyeljünk oda a reklámokban megjelenő árakra.
Kérdezzünk rá érdeklődéskor, hogy valóban fedezi e valamennyi
költségünket. Legyünk tehát körültekintőek!
|
A legfontosabb tanácsunk!
Ha
valóban komolyan gondoljuk a jogosítványszerzést, akkor mindenképpen még a
beiratkozás előtt keressük fel személyesen a kiválasztott iskolát, OKTATÓT!
(nem biztos ,hogy szívesen ülnénk min. 30 órát egy nem
színpatikus ember mellet!)
A személyes tapasztalat, az átvett írásos tájékoztatók,
szerződések tartalma, milyensége mindig minősíti majd leendő képzőszervünket.
|
|
Spórolás,
azaz a piszkos anyagiak
|
|
Az első kérdés, amikor elhatározzuk, hogy megszerezzük
jogosítványunkat, az, hogy mibe fog ez nekünk kerülni? Természetes, hogy a
legolcsóbb megoldásra törekszünk, és hajlamosak vagyunk elfelejteni a bölcs
mondást, mi szerint olcsó húsnak híg a leve. Ennek persze ellentmond az az életből vett példa, hogy inkább az olcsó kínai piacon
vásárolunk ruhaneműt, mint a márkás áruházakban, de ne feledjük, hogy a
vezetői engedély megszerzésére életünkben csak egyszer nyílik alkalom, tehát
érdemes megfontolni az ár/kapott szolgáltatás arányát.
Alaptanács:
Ne vágjon bele senki, akinek a beiratkozást követő 3–5 hónapban nem áll
rendelkezésre legalább 400 000,- forint.
Az interneten olvastuk a következő hirdetést: Jogosítvány 249
999 forintért!
Hihetetlenül olcsó ajánlat, aminek valamilyen oka lehet. Feltehetően az
oktatás színvonala hibázhat, vagy esetleg 4 másik általunk történő tanuló
beszervezéséért cserébe ennyi az ár.
Ne feledjük, a
30 vezetési óra és 580 km csak egy kötelező minimum.
Figyelem! Ma már elfogadott szokás a legtöbb
iskolában, hogy plusz órák díja magasabb, valamint
kötelező órákat kell vennünk a sikertelen vizsgák utáni felkészüléskor is.
Mire
számítsunk?
Nézzük az átlagos, elfogadható árakat, költségeket:
- Elméleti tanfolyam díja: 45–75 000 Forint
- Vezetési óradíjak az első 30 órában: 8500–14000 Ft/óra
- Vezetési óradíjak a pótórák alatt: 8500–14000
Ft/óra
Alapórákra
vetítve a minimális átlagköltség 255 000–420 000 forint között változik
iskoláktól függően. A REÁLIS ÁRNAK kb. FELE - Ha kételkedik üljön be egy TAXI-ba
és ellenőrizze ott mennyit fizet egy 50 perces útér.
Sok
iskola biztosít részletfizetést, de figyeljünk oda
hogy a legtöbb helyen a részleteket a vezetési gyakorlat alatt be kell
fizetni, ami jó esetben akár másfél-két hónap alatt realizálódhat. Érdemesebb
tehát a tandíjat előre egy összegben befizetni, mert majdnem mindenhol adnak
ebben az esetben
pár ezer forint kedvezményt.
Több havi részletfizetéseket általában pénzintézeteken keresztül
biztosítanak az autósiskolák – pl. személyi kölcsön
formájában –, ilyenkor azonban meg kell
felelni a hitelkritériumoknak!
|
|
|
|
A
hatósági díjak
|
|
A jogosítványszerzés költségei nem
csak a tandíj befizetésével járnak!
A
Vizsgabizottság, mint hatóság, vizsgadíjat kér, az orvos is az
alkalmasságiért, sőt a Vöröskereszt is a közúti elsősegélynyújtó
tanfolyamért. Ezek együttesen ma már meghaladják a 20 - 25 000 forintot,
tehát feltétlenül számoljunk velük!
|
|
Tételesen:
|
KRESZ-vizsga díja:
|
4'600 Ft
|
Ez az ára az
esetleges pótvizsgáknak is!
|
|
Járműkezelési vizsga
díja:
|
0 Ft
|
|
Forgalmi vizsga díja:
|
11'000Ft
|
|
Közúti elsősegély
vizsga díja:
|
12'000 Ft
|
|
Orvosi alkalmassági
díja (10 évre)
|
7500 Ft tól
|
|
Elsősegély-tanfolyam
díja (körülbelül)
|
12000 Ft
|
|
Első Jogosítvány kiadás
illetéke
|
0 Ft 2016. jan tól
|
|
Több autósiskolában kérnek
pár
ezer forintot regisztrációs díjként, vizsga ügyintézési díjként, a vizsgákon
kocsi használati díjként, esetleg tansegédlet, tanpálya használati díjként.
Ezek pontos összegeit a beiskolázási szerződésekben találhatjuk meg!
Az
átiratkozás másik iskolából szintén díj köteles 25'-30'000-Ft is lehet
(tanuló áthelyezés )
|
|
|
|
Beiratkozás,
orvosi alkalmassági
|
|
A beiratkozás tulajdonképpen a jelentkezési lap kitöltéséből, a beiskolázási
szerződés aláírásából,
illetve a tanfolyami regisztrációból áll.
Előfordulhat az is, hogy a beiratkozást követően nem azonnal kezdjük meg a
tanfolyamot.
(Amikor például a kezdő vezetői engedélyt bevezették, több ezren beiratkoztak
előre, hogy ne essenek ennek hatálya alá, a tanfolyamot ugyanakkor csak
hónapokkal később kezdték meg.)
A
jelentkezési lap kitöltésekor figyeljünk arra, hogy adatainkat pontosan, a
kérdéseket pedig a valóságnak megfelelően töltsük ki, hiszen hamis
adatok közlése büntetőjogi felelőséggel jár!
Lehetőleg olvashatóan, nagy nyomtatott betűkkel írjunk, mert később
problémánk lehet az olvashatatlan, félreírt adatokból.
A beiratkozáshoz egy igazolványképet is le kell adni, de nem ez lesz a
későbbi vezetői engedélyünkben.
Vannak iskolák – pl. nálunk is –, ahol helyben van lehetőség a
fényképek elkészítésére.
|
|
A
beiratkozás feltétele az érvényes orvosi alkalmassági vélemény!
Csak
hivatalos gépjárművezetésre jogosító alkalmasságit lehet elfogadni!
Többször érkeznek olyan tanulók, akik e helyett sportorvosi, katonaorvosi, munka-alkalmassági
stb. igazolásokat akarnak „elsütni”, de ezek nem érvényesek!
A
gépjárművezetői alkalmassági vizsgálatért fizetni kell, mivel nem a Tb.
által finanszírozott szolgáltatás! Viszont így bármelyik háziorvosi vagy
üzemorvosi szolgálatnál elvégeztethetjük.
A vizsgálathoz egy adatlapot kell kitölteni, A vizsgálat szemészeti és
általános belgyógyászati vizsgálatból áll (vérnyomás mérés,
cukorszint ellenőrzés stb.).
|
|
Az alkalmassági
díjtétele:
|
40 éves
korig 10 évre
érvényes
|
7500
Ft
|
|
40 éves kor
felett 5 évre érvényes
|
6500 Ft
|
|
A
legtöbb nagyobb autósiskolában működik házi, illetve üzemorvosi szolgálat.
Így az alkalmasságit helyben megcsináltathatjuk. Ezzel időt tudunk spórolni.
Vannak iskolák, ahol az orvosit az említett díjaknál 1–2 ezer forinttal
olcsóbban hirdetik. Az Orvosi Kamara állásfoglalásai szerint ez etikátlan,
így ezeken a helyeken általában a tandíj terhére alkalmazzák e kedvezményt.
|
|
Elméleti
tanfolyam
|
|
A „B”-kategóriás tanfolyam minimális kötelező óraszámmal
zajlik.
A képzési rendelet szerint a foglalkozások látogatása kötelező, a
hiányzásokat be kell pótolni!
Érdekes tapasztalat az, hogy
a tanfolyam kezdetekor sokan megpróbálják előre elbliccelni az órákat,
mondván, hogy inkább otthon tanulná meg a tananyagot. De egy-két foglalkozás
meghallgatása után inkább a tanfolyami formát választják, mert rájönnek, hogy
nem is lehet otthon mindent megtanulni.
10–15 évvel ezelőtt a KRESZ-tanfolyamok 22 foglalkozásból álltak, és 1–2
hónapig tartottak. Ehhez képest a jelenleg érvényes óraszámok minimálisak.
Az eredmények azt mutatják, hogy aki minden foglalkozáson aktívan részt vesz,
azok KRESZ-vizsga megfelelési aránya nagyságrenddel jobb.
De amint a bevezető gondolatból kitűnt, a hiányzást amúgy is be kell pótolni.
|
|
|
A „B”-kategóriás elméleti tanfolyam
kötelező minimális óraszáma: Legtöbb esetben már távoktatással ( e-learning)
|
28 óra
(általában 7´4 órás
foglalkozás)
|
|
Vannak iskolák, ahol a kötelezőn felül is tartanak
foglalkozásokat, de a legtöbb helyen úgy tanítanak, hogy a 28 óra alatt
elsajátítható legyen minden, ami a vizsgához szükséges. Általában az a
szerencsés, ha a tanfolyam 2–3 hét alatt zajlik le. Az ennél rövidebb képzés
esetén nincs elegendő idő az otthoni tanulásra, hosszabb tanfolyam esetén
pedig könnyen el lehet felejteni az elején tanultakat. Az iskolák
biztosítanak konzultációs lehetőséget a távoktatás mellé.
A tanfolyam három tantárgy elsajátításából áll:
KRESZ-, vezetéselmélet és szerkezettan, illetve biztonsági ellenőrzés,
hibaelhárítás.
Az elméleti oktatás célja a sikeres elméleti vizsgára való felkészítés,
illetve a jármű vezetésének elméletbeli megalapozása. Mivel a vizsga tesztlap
kitöltés formájában történik, ezért a tanfolyamok utolsó foglalkozásain
általában gyakorló tesztlapok megoldására kerül sor.
Figyelem!
Sok-sok év tanítási tapasztalata alapján, a foglalkozásokon elhangzottak
meghallgatásán kívül mindenképpen szükség van otthoni tanulásra!
A tananyagnak elég sok olyan része van, amit be kell magolni, különösebb
magyarázatot vagy értelmezést nem igényel.
Például a közlekedési táblák nevei, a
sebességhatárok kilométer/óra értékei, az egyes fogalmak stb.
A
tanuláshoz feltétlenül szerezzünk be könyveket!
A
leghasznosabb a valamennyi vizsgakérdést tartalmazó Tesztkönyv, de
hasznos – bár terjedelmében nagy mennyiségű tanulnivalót tartalmaz – a
hivatalos „B”-kategóriás tankönyv is.( Már elérhető
az interneten is! )
A legtöbb iskolában biztosítanak
térítéssel vagy ingyenesen plusz foglalkozásokon – korrepetáláson
– való részvételi lehetőséget. Ha úgy érezzük, hogy szükséges
vagy ha nem sikerül elsőre a vizsgánk, éljünk ezzel a lehetőségekkel.
Konzultáljunk a leendő oktatóval!
|
|
Vöröskeresztes
tanfolyam
|
|
1984 óta a vezetői engedély megszerzésének feltétele egy sikeres közúti elsősegélynyújtási vizsga. Egy önálló gyakorlati
vizsga, amelyen nem kellő felkészültséggel, képletesen mondva "el lehet
vérezni". Érdemes a vöröskeresztnél elvégezni. (főleg
a gyakorlat miatt)
Az érvényben lévő jogszabályok szerint a vezetői engedély csak akkor
vehető át ha ezt a vizsgánk is sikerül!
Pontosítva, azt az igazolást, amit az
okmányirodában be kell mutatni a jogosítvány kiállításához, csak a sikeres
vizsgaigazolás esetén kapjuk meg.
Nem kell vizsgáznia azoknak, akik szakirányú végzettséggel – eü. szakmunkásképző bizonyítvány, érettségi, illetve
diploma – rendelkeznek, illetve akiknek 1984 után szerzett vezetői engedélye,
igazolványa – pl. motorra, segédmotorra – van.
|
|
A Vöröskeresztes vizsga nem tanfolyam köteles, tehát a helyi Vöröskeresztes
szervezeteknél a vizsga közvetlenül is letehető, de a tapasztalat az, hogy
aki nem vesz részt képzésen, annak ritkán sikerül ez elsőre. Éppen ezért a
legtöbb autósiskola helyben megszervezi az elsősegélynyújtási
tanfolyamot.
|
|
|
|
A
vizsga díja 12000 Ft, a képzésért 10–12 ezer forintot is
elkérhetnek.
|
|
KRESZ-vizsga
|
|
A „B”-kategóriás KRESZ-vizsga egy elméleti
vizsga, amelyen számítógépes tesztlapot kell kitölteni. KAV-nál
Így látszólag könnyű vizsga a gyakorlati vizsgákhoz képest, de az országos
kb. 60%-os megfelelési arány mást jelez.
A
vizsgalap 55 kérdésből áll.
Ezek zöme a közlekedési szabályokról szól. A kérdések alapja a hivatalos
jogszabály, és azok értelmezése.
Ezen felül ezen a lapon 5 műszaki kérdést is
találhatunk (szerkezettan, biztonsági ellenőrzés-hibaelhárítás),
valamint 6–8 vezetéselméleti, vezetéstechnikai kérdést.
A közlekedési kérdések nem csak személygépkocsira vonatkozhatnak, hanem
mindazon járművekre, amelyeket majd „B”-kategóriával
vezethetünk. Tovább szerepel környezetvédelmi és tüzelőanyag takarékossági
kérdés is.
A
kérdésekre összesen 75 pontot kaphatunk, mivel 10 kérdés – az úgynevezett
ábrás kérdések –
3 pontot érnek.
A vizsgán az felel meg, aki eléri a 65 pontot, tehát összesen
maximum 10 hibapontot kap!
Mivel például a 11 hibapontos bukás eléggé dühítő, ezért pár jó
tanács a vizsgához, amivel akár értékes pontot nyerhetünk:
- A kérdések megválaszolására 50 perc idő
áll rendelkezésre. A tapasztalat az, hogy ez nagyon sok! Így a vizsga elején, mielőtt nekiállnánk a
válaszadásnak, célszerű ránézéssel átszaladni a kérdéseken. Ettől
egyrészt megnyugszunk, hiszen sok ismerős kérdést találhatunk, másrészt
pedig van olyan kérdés, amely segíthet egy későbbi megfejtésében.
- Mielőtt beírjuk a választ, gondoljunk
arra, hogy semmilyen javítás nem megengedett! Bármilyen radírozás,
satírozás, kaparás, áthúzás hibapontnak számít!
- Ne tegyünk az X-eken kívül semmilyen
jelölést, karikát, pipát, megjegyzést a kérdések mellé! Ezek is hibának
számítanak!
- Mielőtt beadjuk
a lapot nézzük át újból, mivel igen gyakori, hogy kihagyunk válaszokat.
Van aki, ha nem tudja a választ, inkább nem ír be semmit. Ez sem jó
taktika, mert így mindenképpen hibának számít, ha viszont tippelünk,
akkor legalább van 1 a 3-hoz esélyünk.
A
tesztlapot a gép azonnal kiértékeli, és miután befejezi
a vizsgát azonnal látja az eredményt. Ezután megtekinthetjük a
tesztlapot.
Ha nem
sikerül a vizsgánk, akkor azonnal jelentkezhetünk pótvizsgára, amit általában
egy-három héten belül tehetünk le. Ha ötször nem sikerül, vagy ha egy éven
belül nem sikerül, akkor új tanfolyamot kell elvégeznünk.
|
|
Milyen
oktatót válasszak?
|
|
A gyakorlati oktatás egyik legfontosabb, a későbbieket legjobban meghatározó
momentuma az oktató kiválasztása, hiszen ez az ember fog minket ténylegesen
megtanítani a vezetés fortélyaira, illetve ő fog felkészíteni bennünket a két
gyakorlati vizsgára.
Az autósiskolák zöme – főleg akik számára az elsődleges
szempont a színvonal biztosítása – jól képzett, a mai kor igényeinek és a
tanulók elvárásainak maximálisan megfelelő gyakorlati oktatókat alkalmaznak.
Ugyanakkor a szakmai színvonal mellett nem kevés szerepet kap az emberi
kommunikációs képesség, hiszen 30 vagy még több órán keresztül négyszemközt
leszünk összezárva leendő oktatónkkal, s így egyáltalán nem mindegy, hogy ez
az idő milyen légkörben, milyen hangulatban telik el.
De mivel nem vagyunk egyformák, gyakran előfordul az, hogy mégsem érezzük
magunkat kellemesen az oktatóautóban (a mások által agyondicsért tanár úr
mellett), és ennek fő okát abban látjuk, hogy nem megfelelő az emberi
kontaktus az oktató és közöttünk.
Ennek elkerülése végett
elsősorban azt tanácsoljuk, hogy az oktató kiválasztás előtt próbáljuk
magunkban megfogalmazni milyen elvárásaink vannak leendő tanárunkkal szemben!
Itt elsősorban emberi magatartásra gondolunk. Majdnem mindenki azt kéri, hogy
türelmes legyen az oktatója, de ez az a tulajdonság
aminek hiányában nem is lehet valaki oktató.
Inkább egyéb elvárásainkat fogalmazzuk meg magunkban, például szigorú legyen
vagy elnézőbb, jó humorú vagy inkább komoly stb.
Az oktatójárműben tanítás közben tilos dohányozni, ami természetesen az
oktatóra is érvényes!
|
|
Legfontosabb
objektív szempontok:
- Az oktató neme.
Zömében férfiak oktatnak, de egyre népszerűbbek a hölgy
oktatók.
Előfordul azonban, hogy idegenkedünk ettől a megoldástól, főleg
előítéletek miatt, pedig a hölgy oktatók
szakmai nívója semmivel nem kisebb. Gyakran
találkozunk viszont olyan esettel, hogy, a féltékeny vőlegények
szívesebben íratják be választottjukat hölgy oktatókhoz. :-)
- Az oktató életkora. 23 éves kortól lehet valaki oktató, felső korhatár
nincs.
Az idősebb oktatók nagyobb tapasztalatokkal rendelkeznek, ami jól jöhet
a vizsgadrukkok legyőzésében, de ugyanakkor
akik több évtizede tanítanak, fásultabban taníthatnak.
A fiatalabbak lelkesebbek, és általában jobban szót értenek az ifjabb
korosztállyal.
Idősebb oktatónál előfordulhat hogy magázó viszonyban töltjük
végig az oktatást.
- Az oktató jármű típusa. A legtöbb tanuló ezt a szempontot helyezi
előtérbe.
Sokan arra gondolnak, hogy célszerű lenne olyan típuson tanulni, amilyen
épp otthon rendelkezésre áll. Van aki pedig úgy gondolja, hogy jobb, népszerűbb
autóban kellemesebben fogja érezni magát a tanítási idő alatt.
Régi szakmai szlogen: „A jogosítvány a világ
összes autójára érvényes”.
Nem ér semmit az a megszerzett vezetői tudás, amellyel egy másik járműbe
ülvén csődöt vallunk.
Amit viszont nem árt tudni:
Az oktatójárművek általában kiskategóriás autók. A nagyobb járművek
menettulajdonságai nem igazán alkalmasak tanításra, illetve a
rutinfeladatokat is nehezebb végrehajtani a nagyobb méretek miatt.
Csak négy és öt ajtós, valamint öt személyes járművekkel lehet oktatást
végezni.
Ha automata váltós személygépkocsikkal
tanulunk, illetve vizsgázunk, akkor a vezetői engedélybe
korlátozásképpen ezt bejegyzik. Csak automatát vezethet! Ez később
egy váltós autón történő forgalmi vizsgával megváltozhat.
-
-
Milyen időbeosztásban szeretnénk gyakorolni? Az oktatók nagy része a tanítást munkaidőben
főállásként végzi. Általában reggel 8-kor kezdenek
és délután 16-kor indulnak el az utolsó tanulóval. Törvény írja elő, hogy
egy nap maximum 10 órát dolgozhatnak. S mivel általában dupla órát
tanítanak, ezért ez naponta 4 tanuló számára jelent vezetési gyakorlást.
Általános tapasztalat, hogy sűrűbben járhatunk vezetni, s így hamarabb
végezhetünk, ha napközben, azaz délelőttönként is ráérünk. Esti
vezetésre ritkábban járhatunk. Ráadásul ősztől tavaszig korán sötétedik, és sokkal nehezebb úgy
tanulni, hogy még azt sem látjuk, hova tesszük a lábunkat. A hétvégi vezetés, főként a forgalmi vizsgára felkészülés idejében
szintén nem szerencsés, hiszen jóval gyérebb a forgalom a városban, mint
amilyen majd lesz a vizsga időpontjában. Sok iskola ráadásul mind az esti, mind a hétvégi vezetés esetén felárat
számol fel!
-
Hol szeretnénk gyakorolni, illetve találkozni az
oktatóval? Természetesen a házunk
előtt!:-) Elvi akadálya nem lenne,
csakhogy érdemesebb gyakorolni ott, ahol majd vizsgázni fogunk. Márpedig
Budapesten összesen 5–6 helyen vannak kiépített vizsgabázis, ahonnan a
vizsgák indulnak. Az oktatók nagy része olyan helyen vált – találkozik a
tanulóval –, ami jól megközelíthető tömegközlekedési eszközzel.
A nagyobb autósiskolák több helyen is oktatnak: Budán, Pesten,
Észak-Pesten, Dél-Pesten... stb.
Fontos tanács!
A legkörültekintőbb oktató választás után is kerülhetünk olyan helyzetbe,
hogy mégsem érezzük magunkat jól a tanárunk mellett. Ilyen esetben bátran
keressük fel az iskola irodáját, vagy esetleg személyesen az iskola
vezetőjét. Minden autósiskola biztosítja a lehetőséget a tanárcseréhez.
Inkább éljünk ezzel, minthogy végigkínlódjuk az oktatást egy rossz légkörben!
És végül, egy szakmai mondás:
A jó oktatót úgy keresi a tanuló, hogy: „Hol a tanár úr?”, a közepeset úgy,
hogy: „Hol az oktatóm?”, a rosszat pedig úgy, hogy: „Hol a sofőröm?” :-)
|
|
Felkészülés a vizsgára
|
|
Mielőtt legelőször beülnénk az oktatónk mellé, pár jó tanács:
|
|
- Ha megtehetjük, kipihenten, kellemes
közérzettel menjünk vezetni. A fáradt, nem odafigyelő tanuló az órán
sikertelenséget sikertelenségre halmoz, a megtanulnivaló anyagot,
gyakorlást nem tudja elsajátítani. Próbáljuk kizárni a kocsin kívülre a
magánéleti, munkahelyi problémáinkat.
- Bár a KRESZ órán is elmondják, de a
vezetésre csak vezetésre alkalmas állapotban kerüljön sor! Gyógyszerek
hatása alatt, betegen, ne adj isten alkoholos
állapotban sose menjünk gyakorolni! Mindig legyen nálunk személyi okmány,
vizsgalap, amivel azonosítani tudjuk magunkat.
- Vigyázzunk az oktató autóra!
Ne felejtsük, a tandíj kifizetésével csak a kocsi használatát és
az oktató tanító munkáját vásároltuk meg, nem az egész járművet!
Vigyázzunk a tisztaságra kocsin belül, óvjuk a különböző alkatrészeket
az erősebb megterheléstől. Ha az oktatónk pár percre magunkra hagy a
kocsiban, ne partizánkodjunk, ne bántsuk a kezelőelemeket.
Nem árt azt sem tudni, hogy szándékos károkozás esetén tanárunk polgári
peres eljárásban követelheti tőlünk az okozott kár ellenértékét!
- Az oktatás tényét, időpontját az
oktatónak okmányolni kell. Figyeljünk oda mit
írunk alá, valósak e az időpontok, mert aláírás
után már nem lesz módunk reklamálni.
- Bár az iskolákkal kötött szerződésekben
szerepel, itt is megerősítjük, hogy egy tanítási óra 50 perc! Ebben
azonban benne foglaltatik a feladat meghatározás, az értékelés, az egyes
szituációk rövid szóbeli kiértékelése is!
- Mindig
figyelmesen jegyezzük fel a következő találkozás időpontját és
helyszínét. A legtöbb iskolában, ha nem megyünk el az órára, vagy ,ha 20
percnél többet késünk akkor az órát
felszámolják a tanuló kárára!
|
|
A
járművezető-képzés gyakorlati alapoktatásában az elsődleges cél az, hogy a
tanuló elsajátítsa a gépjármű alapszintű, biztonságos kezelését, amiről a
járműkezelési vizsgán kell beszámolnia.
Mivel régebben
ezt a vizsgát rutinvizsgának hívták, ezért sokan – tévesen – azt hiszik,
hogy a gyakorlás csak rutinpályán történik. Ez nem így van. Hosszú évek
oktatói tapasztalata alapján, az első órák egy részét célszerű a forgalomban,
lehetőleg gyér forgalom mellett megtartani. Természetesen időt kell
szakítani ezen felül az egyes vizsgafeladatok gyakorlására is, de az
alapfeladatokat – megállás, váltás, egyenes haladás, kanyarodás, fékezés –
hatékonyabban lehet a városi utcákon gyakorolni.
Ne
felejtsük el azt sem, hogy a járműkezelési vizsga,(, beépült a forgalmi
vizsgába ) a gépkocsi bemutatásával,
leellenőrzésével – szaknyelven: biztonsági üzemeltetés és hibaelhárítás
feladatokkal – kezdődik. Ennek sikere érdekében oktatónk a tanulóautón
meg fogja tanítani nekünk mit hol találunk, és
melyik ellenőrzés közben mit kell majd a vizsgán tudnunk, illetve mondanunk.
Természetesen ez az idő az óráink terhére történik.
A
kocsiban töltött időket egyébként minden oktató az úgynevezett vezetési
kartonon köteles ledokumentálni! Figyeljünk oda erre, különösen, hogy
aláírásunkkal hitelesíteni kell azt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A
járművezető képzés gyakorlati főoktatásában elsősorban az a cél, hogy a
tanuló a gépjármű biztonságos kezelése mellett szabályosan és helyesen
beilleszkedjen a forgalomban közlekedők közé. Természetesen az általános
célok elsajátítása mellett az oktatás fontos feladata a vizsgára történő
felkészítés.
A járműkezelési-vizsgára felkészülésben leírtak itt
is érvényesek, de mivel még több koncentrálást, pontosságot igényel a
feladatok megoldása, ezért a nyugodt, pihent állapotban történő járművezetés
még nagyobb hangsúlyt kap!
Az oktatás ezen szakaszában lehetőség nyílik 4
órát vezetni egy nap alatt, egy óra szünet közbeiktatásával. Ezt azonban
csak azoknak ajánljuk, akik nagyon ügyesek, netán már valamennyire tisztában
vannak az autóvezetés fortélyaival, mivel a 4 óra igen fárasztó lehet.
A
forgalmi vizsgán úgynevezett vizsgaútvonalakat kell bejárni.
Összesen 3-9 ilyen útvonal létezik. A felkészítés így zömében ezeken az útvonalakon
történik. De mivel az útvonalak alatt csak kezdő és végpontokat kell
érteni, ezért a gyakorlás alatt sokkal több helyszínt ismernek meg a tanulók,
mint amennyi a vizsgán lehetséges. Ezt ne bánjuk, mert tapasztalatot, rutint
szerzünk, amit majd egy esetleges váratlan helyzetben jól fogunk
kamatoztatni.
A „B”-kategóriás képzésben a forgalmi vizsga előtt min 29 órát
és 580
kell vezetni.
Ebből 4 órát városon kívül, úgynevezett országúti vezetés formájában.
Általában az oktatók zöme ezt 2´2
órában tudja le. Amennyiben egy nap alatt kerül sor az összesre, akkor itt is
érvényes a közbeiktatott egy órás szünet. A lakott területen kívüli vezetés
alatt szerencsések vagyunk, ha
megismerhetjük az autópályás vezetés fortélyait is!
A forgalmi vizsga útvonalai közül is van, amelyik elhagyja a várost!
Ezen felül 2 óra kötelező sötétben történő, úgynevezett
éjszakai vezetést is tartalmaz a tanterv. Az évszakoknak
megfelelően meg van határozva melyik hónapban melyik az a legkorábbi időpont,
amikor ezt a vezetési gyakorlatot meg lehet kezdeni. Nyáron kellemetlenebb a
helyzet, hiszen az év közepén leghamarabb este 9-kor kezdődhet a foglalkozás,
ami két órát feltételezvén 11-ig tart.
Figyelem! Vannak iskolák, ahol az
országúti és éjszakai vezetésért felárat kérnek!
|
|
|
|
A
forgalmi vizsga
|
|
A forgalmi vizsga az oktatás csúcspontja! Igazából
itt kell beszámolnunk egy önálló, szabályos és biztonságos vezetés
produkálásával mindarról amit eddig megtanultunk. A
KRESZ-szabályok ismeretén és alkalmazásán keresztül, a vezetéselméleti,
vezetéstechnikai fogások végrehajtásán át a közlekedési érzékünk, közlekedési
kultúránk, alkalmazkodóképességünk bemutatásáig mindent.
Természetesen - és ez a vizsgaszabályzatban is rögzítve van - egy kezdő
vezetőtől elvárható szinten.
Itt is
megemlítjük, hogy a forgalmi vizsgán legyen nálunk a személyi
igazolványunk és a fényképes tanuló igazolványunk! Igen kellemetlen,
amikor minden vizsgakörülmény a legoptimálisabb, nincs nagy forgalom, kedvező
az időjárás, jó kedvvel, felkészülten érkeztünk, sőt az oktató a fülünkbe
súgja, hogy a legjobb vizsgabiztost fogtuk ki, és amiért nincs
nálunk személyi okmány nem vizsgázhatunk.
A
forgalmi vizsga a vizsga kiinduló helyéről indul. Ezt azért
hangsúlyozzuk ki, mert lehetséges hogy az
oktatónkkal a gyakorlás során nem itt találkoztunk.
Forgalmi vizsgán is udvarias gesztus, ha
kiszállunk az autóból és a vizsgabiztos köszönését udvarias bemutatkozással
fogadjuk!
A
vizsgabiztos leegyezteti a személyes adatainkat, majd a szerencsére bízva egy
vizsga feladatlapot húzat velünk! Ezen a lapon egy szám szerepel, amely egy
útvonalat jelent, amerre a vizsgán haladni fogunk. Természetesen
ahogy már jeleztük ez csak egy kezdő és végpontot jelent, a konkrét nyomvonal
menet közben fog eldőlni.
Figyelem! A
forgalmi vizsga kapcsán még jobban ki kell hangsúlyoznunk: Az útvonalakat és
a feladatokat kizárólag az oktatónk fogja velünk közölni! A vizsgabiztos
ugyan adhat utasításokat az oktatónak, de ez nem nekünk szól, ne foglalja le
a figyelmünket!
A vizsga elején a vizsgabiztos is el fogja mondani nekünk mindezt.
A
forgalmi vizsgán az indulás előtt szintén le kell ellenőrizni mindazokat,
amiket a járműkezelési vizsgán, sőt egy üzemi fékpróbát is kell tennünk. Az
ellenőrzések megállapításait az oktatónk felé hangosan közöljük!
Tanácsaink
a forgalmi vizsgával kapcsolatban:
- Előfordulhat, hogy nem egy, hanem két
vizsgabiztos ül a hátunk mögött! Ne idegeskedjünk külön ezért. Általában
ezek a vizsgák sokkal objektívabb
végeredménnyel zárulnak.
Sajnos, ha ötödik vizsgára kényszerülünk, automatikusan két vizsgabiztos
fogja figyelni a teljesítményünket.
- Sokszor tapasztaljuk, hogy a tanulót
otthon olyan tanácsokkal látják el, hogy vigyázzon, mert a vizsgán majd
beugratják, beviszik a behajtani tilosba, vagy megállítják a megállni
tilos tábla után.
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy nincs ilyen!
Ami viszont előfordulhat, hogy a vizsgabiztos kíváncsi a tanuló
helyzetfelismerésére, és így az oktatónktól olyan utasítást kaphatunk,
hogy „forduljunk jobbra a következő lehetőségnél” vagy „álljunk meg
olyan helyen ahol ez szabályosan végrehajtható”. De ez nem ugyanaz,
amivel otthon riogatnak! Ilyen esetekben mi döntünk és döntsünk
helyesen!
- Előfordulhat, hogy elkövetünk egy–egy
apróbb szabálytalanságot, és észrevesszük azt. Soha ne hívjuk fel a
vizsgabiztos figyelmét erre, ne szabadkozzunk, inkább tegyünk úgy mintha
nem is történt volna semmi. Egyrészt elképzelhető, hogy amit hibának
ítéltünk meg nem az, másrészt pedig volt már arra példa, hogy a
vizsgabiztos épp kinézett az ablakon és nem vette észre a hibás ténykedésünket.
- A vizsgadrukk leküzdésére sok tanuló azt
a módszert alkalmazz a vizsgán, hogy túl lassan közlekedik, mondván,
hogy az idegesség és a sebesség így kompenzálja egymást.
Tudnunk kell azonban, hogy az indokolatlanul lassú haladás ugyanúgy
hiba. Amennyiben a forgalom az út és látási viszonyok lehetőséget adnak
a megengedett sebesség 90%-nál ne haladjunk lassabban!
- Amennyiben a vizsgabiztos félreállítat,
és közli, hogy a vizsga sikertelen, akkor próbáljuk megőrizni
higgadtságunkat. Még akkor is, ha esetleg nem értünk egyet a ténnyel,
viselkedjünk kulturáltan, csendben üljünk át a túloldalra, az oktatónk
fogja a kocsit visszavezetni.
Soha ne illessük kritikával a vizsgabiztost, főleg ne agresszív,
felemelt hangon. A vizsgabiztosnak ilyen esetben joga van a tanulót
bizonyos ideig, akár fél évig is a vizsgákról eltiltani.
- A vizsgán az oktató felel a járműért és
a benne ülőkért. Joga és kötelessége megakadályozni egy esetleges
balesetet. Ha beleavatkozik a vezetésünkbe, ezt azért teszi, mert úgy
ítéli meg, hogy elértük azt a határt ami után
már veszélyes a közlekedésünk. Bár ebben az esetben a vizsgánk
sikertelen, fogadjuk el a döntését és azt a tényt, hogy ő sokkal jobban
ért ehhez, mint mi.
- A forgalmi vizsgán is el kell végezni
két manőverezési feladatot. Járda mellé párhuzamosan be kell parkolni
akár előre, akár hátrafelé menetben. Egy ívben meg kell fordulni a
szabályok betartása mellett. Mindkét esetben az oktatónk csak a feladat
végrehajtására ad majd utasítást, a helyszínt nekünk kell megválasztani.
Ebben legyünk körültekintőek! Nem kell kapkodnunk, az elhangzott
utasítás után még nyugodtan haladhatunk akár több száz métert is a
legmegfelelőbb útviszonyok megtalálása érdekében.
A
leggyakoribb azonnali sikertelenséget okozó hibák:
- közvetlen balesetveszély,
- gyalogos elsőbbségének nem megfelelő biztosítása,
- záróvonal átlépése, buszsávban közlekedés,
- gyorshajtás (főleg sebességet korlátozó táblánál
illetve vasúti átjáróban).
|
- elsőbbség meg nem adása (általában jobbkezes utca
elnézése),
- helytelen besorolás (pl. egyirányú úton balra
kanyarodás előtt),
- sikertelen parkolási kísérlet,
- szabálytalan iránytartás, kanyarodás.
|
A
vizsgaszabályzat szerint a kisebb hibákra hibavonalat kapunk. Sajnos 10
hibavonal felett szintén sikertelen a vizsgánk!
Figyelem!
Sok tanuló azzal olyan téves információval rendelkezik, hogy, ha a kiindulási
helyre a tanuló vezeti vissza a járművet, akkor a vizsgaeredménye biztos hogy „Megfelelt”. Sajnos nem így van! Ha az
említett hibavonalak meghaladják a tizet, de
közvetlenül bukást eredményező hibát nem követtünk el, a vizsgabiztos nem
állítja meg a járművet, és a sikertelenséget csak visszaérkezéskor közli
velünk!
A
vizsga végén a kiindulási helyen a vizsgabiztos értékeli a teljesítményünket
és ez alapján minősíti a vizsgát sikeresnek vagy sikertelennek! Általában átfogó,
alapos, de rövid véleményt mond a tevékenykedésünkről. Amennyiben sikerült a
vizsga, jó tanácsokkal is el szokták látni a tanulókat, valamint ismertetik a
teendőinket, hogyan kaphatjuk meg a jogosítványunkat.
A
sikeres vizsga nem jogosít még önálló járművezetésre, azt csak a meglévő
vezetői engedély birtokában lehet gyakorolni!
|
|
A hálapénz
kérdése
|
|
Legszívesebben
ezt a részt még világosabb betűkkel írnám, hogy ne lehessen elolvasni. :-)
Mégis úgy gondolom, hogy beszélni kell erről is, hiszen ebben a szakmában
jelen volt mindig ez a téma.
Két ismert példát említenék:
1. A hetvenes-nyolcvanas években léteztek úgynevezett borravalós
szolgáltatások, és ez is az volt!
2. Minden tanulóban felmerül a gondolat valamilyen formában, vajon le lehet e
fizetni a vizsgabiztosokat?
Azt hiszem, az a korrekt, ha egy hozzánk beiratkozó tanuló nem
csak a szolgáltatás publikus részeivel van tisztában, hanem tudja az íratlan
szabályokat is. (Nem véletlen, hogy ezt a részt egyes szám első személyben
írom, és nem a szakma nevében, ez az én saját véleményem és meglátásom,
amiért természetesen teljes felelőséget vállalok!)
Társadalmunkban igen sok fekete pénz cserél gazdát.
Természetesen morálisan, erkölcsileg és gazdaságilag is az lenne a helyes, ha
ez nem így működne. Remélhető, hogy az ország ebben a tekintetben is pozitív
irányba tart.
De, amikor egy oktató olyan tanulóval találja magát szemben, aki magától
felajánl egy kis plusz pénzt külön bánásmódért, sűrűbb vagy esti vezetési
időpontokért, házhozszállításért, ki az az oktató,
aki ezt visszautasítaná?
Vagy egy sikeres vizsga után, az oktató munkájának elismerésére összeállított
ajándékcsomagot, vagy esetleg borítékot még senki nem utasította el...
Amit feltétlenül tudnunk kell: A szolgáltatás hivatalos ára
mindent tartalmaz annak érdekében hogy
megszerezhessük a vezetői engedélyünket. Erkölcsileg elítélem azt az
oktatókollégát, aki nem a tudása legjavát adja azoknak, akik csak az
alapdíjakból szeretnének megfelelni, illetve teljesíteni!
Amennyiben külön szolgáltatást kívánunk igénybe venni közvetlenül az
oktatótól, legyünk tisztában ennek a jogi hátterével, ha pedig jogszabályt
sértünk, fel kell vállalnunk azok következményeit!
Fontos tanács! Ha az oktató munkáját szeretnénk elégedettségünk
jeleként külön meghálálni, akkor azt az utolsó sikeres vizsga után ejtsük
meg, nehogy azt a látszatott keltse a dolog, hogy a vizsgaeredményt kívánjuk
befolyásolni.
Tudnunk kell! Amennyiben a vizsgázó a vizsga eredményét bármilyen eszközzel
befolyásolni akarja, akkor a hatóság nemcsak büntető eljárást indít, hanem a
vizsgáztatástól is eltilthatja a jelentkezőt. Ha pedig a sikeres vizsga után
derül ki ez, akkor érvénytelenítik az eredményünket, sőt a megszerzett
jogosítványunkat is elvehetik!
|
|
Ne
adj Isten, a PÁV
|
|
Ha
ötödszörre sem sikerülne a forgalmi vizsgánk, akkor pályaalkalmassági
vizsgálatra kényszerülünk!
Ez a vizsgálat egy egy napos bonyolult
pszichológiai és vezetési tréning, ahol szakemberek arra kíváncsiak
hogy alkalmasak vagyunk e jármű vezetésére.
A tapasztalat az, hogy a jelöltek nagy többségénél maximum lelki tényezőkre –
idegességre – vezetik vissza a sikertelenségi sorozatot, és a PÁV után
lehetőséget biztosítanak a tanulmányok és vizsgák folytatására.
Fontos! Sokan
a PÁV-ra kerülést kudarcnak élik meg, és ezért
elmegy a kedvük. Ne adjuk fel! Tekintsük a PÁV-ot
egy állomásnak, ahol az érdekünkben történik minden. Érdemes minél előbb
megcsinálni, mert sokszor a vizsgálatokra egy hónapos előjegyzéssel
dolgoznak. A sikeres elmélettől számított két év + hat hónap és újabb sikeres
elmélet (KRESZ ) után még két év áll
rendelkezésünkre a tanulmányaink befejezésére.
|
|
Igazolás
eredményeinkről
|
|
A sikeres
forgalmi vizsga után 4 munkanappal keressük fel a Vizsgabizottságot
ügyfélfogadási időben. Vigyük magunkkal a forgalmi vizsga
minősítő lapot, személyi igazolványunkat, vizsga lapunkat (a
fényképes) és a Vöröskereszt vizsgaigazolását!
Egy igazolást fogunk kapni, amellyel az okmányirodában átvehetjük majd az
új vezetői engedélyünket.
Az igazolásért fizetni nem kell! Amennyiben nem tudunk elmenni,
meghatalmazással és a Vöröskereszt igazolás bemutatásával bárki átveheti!
Ne legyünk erőszakosak, a 4. munkanap
előtt a Vizsgabizottság nem adja ki az igazolást!
Sajnos sok tanuló türelmetlenségből folyamatosan keresi emiatt telefonon és
személyesen is a hatóságot.
Ha nem megyünk el az igazolásért, 1 hónap után kiértesítenek minket
feledékenységünkért cserében.
|
|
Utolsó
állomás: az okmányiroda
|
|
A vezetői
engedélyt az okmányirodában állítják ki! Sajnos ez képletes, hiszen a
kiállítás nem azonnali, általában 1–2 héten belül kipostázzák a
címünkre. Most már ha van "ügyfélkapu" elérése
elektronikusan is intézhető.
A vezetői engedélyben lévő fényképet helyben készítik el, és 2016. jan
1.-től az első jogosítvány kiadása 0 Forint
illetéket kell lerónunk!
Figyelem! A közigazgatási
törvények értelmében nemcsak a területileg illetékes okmányirodába, hanem
bárhová elmehetünk az ügyintézés céljából!
|
|
Frissítve 2023.okt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|