BIZTONSÁGTECHNIKAI VIZSGA MEGOLDÁSA
Napi első elindulás előtti ellenőrzés / KRESZ 5§ / szerint
1. GUMIABRONCSOK és Forgalmi Rendszám ELLENŐRZÉSE: ( Gumiabroncs vásárláshoz..)
2. KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :
3. VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:
4. FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE + Mozgás közbeni "Fékpróba!"
I..GUMIABRONCSOK ELLENŐRZÉSE:
• A kerekekben megfelelő legyen a légnyomás. /Ne legyen lapos defektes/ Csak
szemrevételezéssel.
• A gumikon nem lehet mechanikai sérülés,/ repedés, szakadás, dudor/,
szennyeződés, ami roncsolja és rendellenes kopás
• A futófelület mintázatának a mélysége nyári gumi meg kell, hogy haladja az 1,6 mm-t.(
kopásjelzőnél látszik) téli gumi 4mm
Ugyan nem naponta ellenőrzendő, de két előírásnak meg kell felelnie a gumiknak .
1.Szerkezetileg, méretileg mind a négynek azonosnak kell lennie. / Radiál v. Diagonál /
2.Egy tengelyen a futófelület mintázatának is azonosnak kell lennie.
I./1. A rendszámtáblák megfelelő helyen vannak és jól olvashatóak / - ha nem olvasható tisztítsa meg! /
II.
KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :
A kormányberendezésen két szempontot vizsgálunk:
• Működés vizsgálat, nagy mozdulatra a kormány nem adhat rendellenes hangot/kattogó, recsegő
hangot, és nem ugorhat.
• A kormány holtjátéka nem haladhatja meg 4 cm-t, vagy 15 fokot.
Kormány holtjáték alatt azt a legnagyobb kormány mozdulatot értjük, mely a
kerekeken
elmozdulást még nem eredményez. - Végrehajtás: A jármű mellett állva egyre csökkenő módon mozgatjuk a kormányt, miközben a kerekeket
figyeljük.
A holtjáték megnövekedése a kormányösszekötő gömbfejek vagy a kormánygép
kopásából
ered.
III./a:VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:.
|
||||
VILÁGÍTÓ BERENDEZÉSEK -Végrehajtás: mondom mit kapcsolok - Bekapcsolom a…
• Helyzetjelzők: világítás kapcsolón egy kattanás:
az AUTO felirat felett kicsi előre hátra mutató lámpa ikonra: - Elöl kettő gyenge
fehér, hátul kettő gyenge piros, valamint a rendszámtábla megvilágítás (összesen
6 db 12V; 5W-os ) Ezekkel egy időben a műszerfal világítás is működik.
• Tompított fényszóró világítás kapcsolón második kattanás. Elöl kettő erős fény.(ledfényszórók) Végrehajtás: Mivel külön lámpák
akár egy időben is vizsgálhatók (Fénye legalább 40-60méterre világít)
• Távolsági fényszóró : világítás kapcsoló tompított állásban,a műszerfal felé tolva
kapcsolja a távolsági fényszórót; világítás kapcsoló
kormány felé húzva kapcsolja fénykürtöt (Fénye legalább 100 méterre világít)
A műszerfalon kék visszajelző lámpa jelzi. Elöl két rendkívül erős fény. (Ledes
fényszórót)
III./b. FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK
CSAK GYÚJTÁSON ELLENŐRIZHETŐ NEM indítjuk
be az autót ! Végrehajtás: Be kell ülni ülést beállítani,
tengelykapcsolót padlóig benyomni, váltót ell. 0 fokozatban van-e? –Ha nem oda
kapcsolni, gyujtást, rákapcsolni. ( Kuplung ne legyen benyomva csak
a "START" gombot nyomja meg ! )
• Irányjelző: Percenkénti villogások száma 90.+-30. Színe borostyán sárga
Ellenőrzése a jármű körbe járásával történjen, de következtetni lehet a
villogások számának eltéréséből is. Ha valamelyik oldalon
a villogások száma kétszeresére nő, azon az oldalon ki van égve valamelyik izzó.
Egyszerre
ellenőrizhető valamennyi irányjelző az elakadásjelző működtetésével.(12V;
21W-os)
• Hátramenetet jelzőlámpa : Motor áll, tengelykapcsolót padlóig lenyomva
hátramenetbe helyezzük a váltót,
Hátul egy erős fehér fénynek kell világítania.(12V; 21W-os)
• Féklámpa: 3db piros fény Segédszemély, vagy tükröződő
felület felhasználásával, illetve az elakadás jelző háromszöggel kitámasztva.
A vizsgán vegye igénybe
az oktató segítségét! Elindulás előtt a garázs falán vagy a mögöttünk
parkoló jármű
fényszóróinak tükrében, vagy egy falfelületre tolatva, ha ez sincs az elakadás
jelző háromszöggel kitámasztva. kell a fékpedálra helyezni, így
egyedül is megnézhető a féklámpa..(12V;21W-os)
IV.
FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE :
• Üzemi fék, lábfék : A fékpedál egyszeri,
lenyomása teljesen, hosszan tartó
lenyomása esetén a / tengelykapcsoló pedál útjához lehet viszonyítani /
pedált a pedál útjának maximum a pedálút felső egyharmadáig tudjuk lenyomni, ott a pedálnak kemény,
szilárd
ellenállást kell mutatnia, ”felkeményedik a fék.” - Ha bármi, ettől eltérőt
tapasztalunk, a járművel NEM INDULHAT EL ! ! !
javító műhelybe kell szállítani, vagy a helyszínre hívott szerelő hárítsa el a
hibát.
Hibalehetőségek : 1. Padlóig beesik a fékpedál: - Elfolyt a fékfolyadék
2. Mélyebbre nyomható a fék, de szilárdan ellenáll: Megkoptak a fékbetétek, régi
típusra jellemző (nem önbeálló dobfék)
3. Nem szilárd az ellenállás: Pumpálásra keményedik levegős a fék.
• Kézifék ellenőrzése : A kéziféket lassan behúzva
a gomb benyomása nélkül megszámoljuk a kattanásokat.
3 - 9 kattanás (típusonként változhat van ahol csak 6 kattanásig.)
kattanásnál szilárdan, keményen ellen kell, hogy álljon. / -
Ránézésre a behúzott kézifék a felső helyzeten marad nem esik vissza./
Az álló helyzetben történt ellenőrzést követően tett kijelentés; "A jármű elindulásra alkalmas ! "
Amikor az elindulást engedélyezve lett. Járó motorral végzett "Mozgás közbeni fékpróba" szükséges! Ennek eredményét ismét be kell jelenteni."A fék jó!"
Napi kérdések
VÉGEZZE EL AZ ABLAKTÖRLŐ ÉS –MOSÓ BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSÉT.
MUTASSA MEG, HOVÁ KELL AZ ABLAKMOSÓ FOLYADÉKOT TÖLTENI
Ablakmosó kar 5 helyzetbe kapcsolható a karon látható
felirat szerint: Felfelé:- 1. MIST, pillanatnyi gyors törlés Kikapcsolt helyzet 0 Lefelé:- 1. INT, szakaszos törlés eső érzékelés Lefelé + egy: - 2 LO, folyamatos törlés Lefelé + egy: - 3 HI Gyors folyamatos törlés Kormány felé húzva folyadék az ablakra.+ törlés
|
A képeken a mosófolyadék betöltésének a helye,
Végrehajtás: motorháztetőt kinyitni, ablakmosó folyadékot ellenőrizni,
belenézni, - ha nem látszik teletölteni az évszaknak megfelelő TÉLI, vagy NYÁRI
folyadékkal.
Motorháztető becsukni ablaktörölő lapátokat ellenőrizni.
Kihajtani bekapcsolni működik-e, - ablakmosó folyadékot pumpálni az ablakra és
letörölni az ablaktörlővel.
MUTASSA BE A SZELLŐZTETŐ FŰTŐ ÉS PÁRAMENTESÍTŐ BERENDEZÉST
A képen az balról az első kezelőszerv a hőfokot szabályozza,
- a jobboldali a be fúvás erősségét,
lent balra, levegő irány váltó. Jobbra lent, szélvédő fűtés, tükör és hátsó ablak fűtés
MUTASSA MEG A MŰSZERFALON A MOTOROLAJ NYOMÁST, TÖLTÉST
HŰTÉST JELZŐ MŰSZEREKET.
Az 1-es jelzés a motorolaj nyomását, a 2-es a töltést, a fordulatszám mérőben
kicsi műszer a hűtőfolyadék felmelegedését hőfokát jelzi.
3 -as Start-Stop működést a zöld (A) a
Start-Stop kikapcsolt állapotot a sárga (A) ; 4.
Kézifék behúzott állapotát jelzi
Az olajszivattyú, ill a generátor a motor meghajtása útján fejti ki hatását, így
természetes, hogy
ha a motor áll, a visszajelzők világítanak../ készenlétet jelez a kontrollámpa
jó /
Amennyiben azonban a visszajelzők a motor működő állapotában világítanak, úgy meghibásodást jelez.
A járművel és a motort azonnal meg kell állni, mert a további
használat alkatrészek végleges meghibásodását eredményezhetik.
VÉGEZZE EL A MOTOR OLAJSZINT ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA MEG, HOL TÖLTHETŐ BE A
MOTOROLAJ.
• Gépháztetőt nyissuk fel.
• A SÁRGA színű nívópálcát húzzuk ki, mivel az a motor működése folytán teljesen
olajos,
töröljük le
• Helyezzük vissza ismét, majd rövid várakozás után újfent kihúzva olvashatjuk
le a
hiteles értéket. (feltéve az autó vízszintes felületen áll) A szintnek min. és maximum.
között kell lennie.
• Utántölteni a betöltőnyíláson lehet. Az utántöltés: amilyen olaj
benne volt lehetőleg márka azonos ugyan olyan minőségű legyen, erről
a gépkönyvben leírtak szerint. Amennyiben ilyen nincs
úgy forduljon a márkaszervizhez
VÉGEZZE EL A HŰTŐFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA
MEG, HOL TÖRTÉNIK A HŰTŐ FOLYADÉK UTÁNTÖLTÉSE.
A képen látható KIEGYENLÍTŐ tartály (1-es jelzés ) max-min jelzése között van az
optimum a motor hideg állapota esetén. Amennyiben utántöltésre van szükség, kb.
–35-től –25 C fokra beállított fagyálló folyadékkal történjen.
A csapvíz alkalmazása a hűtőben kerülendő a vízkövesedés miatt, csak vészhelyzet
estén fogadható el, ilyen esetben is az első alkalmas pillanatban lecserélendő.
VÉGEZZE EL A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT
A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK A minimum-maximum jel között kell lennie
Hosszabb idő távlatában minimális mértékű szintcsökkenés / használattól függően /
nem utal
meghibásodásra, a fékbetétek kopásából ered. A fékfolyadék drasztikus mértékű,
és rövid
idő alatt történő csökkenése utal a rendszer szivárgására. - Ebbe a tartályba
gyakorlatilag
sem kell folyadékot tölteni, hiszen, ha hirtelen elfogyott, úgy a járművet
szervizbe szállítás
után ott javítják, ha pedig a természetes / kopásból fakadó/szintcsökkenés
eredményezi a nívó
alsó értékének elérését, úgy szintén a szervizben kell fékbetéteket cserélni,
így a nívó visszatér
a felső maximum szintre. A fékfolyadékot a technológiai előírás szerint a szervizben
használattól függően időnként le kell cseréltetni. - Fékfolyadék tartályt nem
szabad kinyitni és nyitva hagyni.
VÉGEZZE EL A TENGELYKAPCSOLÓ HOLTJÁTÉKÁNAK ELLENŐRZÉSÉT:
Optimális esetben a holtjáték 2-4 cm között kell, hogy legyen. A tengelykapcsoló
tárcsa kopása
során a holtjáték csökkenhet, ha már a holtjáték elfogyott, a tárcsa cseréje vagy
után állítás szükséges.
Ha a holtjáték túl nagy- ez rendszerint hibás beállítás következménye - úgy a
pedál hasznos útja
kevés, így a tengelykapcsoló nem nyit meg, folyamatos maradhat a fordulatátadás
a váltó felé, a
sebességváltó rövid idő alatt tönkremehet.
ISMERTESSE A KERÉKCSERE FOLYAMATÁT
Pl: Lakott területen kívül egyéb úton 90 km / ó esetén, legalább 90
méter. Kihelyezése indokolt lehet lakott területen belül is akár
beláthatatlan kanyar v. bukkanó esetén.
Izzókészlet tartalma: GE H= 12Volt 55 Watt halogén izzó; 12V 60W halogén izzó;
12V-21W izzó
12V 5/21 Wattos izzó; 12V 5W-os izzó; 12V 21W sárgaszínű izzó; 3 db biztosíték