BIZTONSÁGTECHNIKAI VIZSGA MEGOLDÁSA
Napi első elindulás előtti ellenőrzés / KRESZ 5§ / szerint
1. GUMIABRONCSOK és Forgalmi Rendszám ELLENŐRZÉSE: ( Gumiabroncs vásárláshoz..)
2. KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :
3. VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:
4. FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE
I..GUMIABRONCSOK ELLENŐRZÉSE:
• A kerekekben megfelelő legyen a légnyomás. /Ne legyen lapos defektes/ Csak
szemrevételezéssel.
• A gumikon nem lehet mechanikai sérülés,/ repedés, szakadás, dudor/,
szennyeződés, ami roncsolja és rendellenes kopás
• A futófelület mintázatának a mélysége nyári gumi meg kell, hogy haladja az 1,6 mm-t.(
kopásjelzőnél látszik) téli gumi 4mm
Ugyan nem naponta ellenőrzendő, de két előírásnak meg kell felelnie a gumiknak .
1.Szerkezetileg, méretileg mind a négynek azonosnak kell lennie. / Radiál v. Diagonál /
2.Egy tengelyen a futófelület mintázatának is azonosnak kell lennie.
I./1. A rendszámtáblák megfelelő helyen vannak és jól olvashatóak / - ha nem olvasható tisztítsa meg! /
II.
KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :
A kormányberendezésen két szempontot vizsgálunk:
• Működés vizsgálat, nagy mozdulatra a kormány nem adhat rendellenes hangot/kattogó, recsegő
hangot, és nem ugorhat.
• A kormány holtjátéka nem haladhatja meg 4 cm-t, vagy 15 fokot.
Kormány holtjáték alatt azt a legnagyobb kormány mozdulatot értjük, mely a
kerekeken
elmozdulást még nem eredményez. - Végrehajtás: A jármű mellett állva egyre csökkenő módon mozgatjuk a kormányt, miközben a kerekeket
figyeljük.
A holtjáték megnövekedése a kormányösszekötő gömbfejek vagy a kormánygép
kopásából
ered.
III./a:VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:.
|
||||
VILÁGÍTÓ BERENDEZÉSEK -Végrehajtás: mondom mit kapcsolok - Bekapcsolom a…
• Helyzetjelzők: világítás kapcsolón egy kattanás:
az AUTO felirat felett kicsi előre hátra mutató lámpa ikonra: - Elöl kettő gyenge
fehér, hátul kettő gyenge piros, valamint a rendszámtábla megvilágítás (összesen
6 db 12V; 5W-os ) Ezekkel egy időben a műszerfal világítás is működik.
• Tompított fényszóró világítás kapcsolón második kattanás. Elöl kettő erős fény.(ledfényszórók) Végrehajtás: Mivel külön lámpák
akár egy időben is vizsgálhatók (Fénye legalább 40-60méterre világít)
• Távolsági fényszóró : világítás kapcsoló tompított állásban,a műszerfal felé tolva
kapcsolja a távolsági fényszórót; világítás kapcsoló
kormány felé húzva kapcsolja fénykürtöt (Fénye legalább 100 méterre világít)
A műszerfalon kék visszajelző lámpa jelzi. Elöl két rendkívül erős fény. (Ledes
fényszórót)
III./b. FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK
CSAK GYÚJTÁSON ELLENŐRIZHETŐ NEM indítjuk
be az autót ! Végrehajtás: Be kell ülni ülést beállítani,
tengelykapcsolót padlóig benyomni, váltót ell. 0 fokozatban van-e? –Ha nem oda
kapcsolni, gyujtást, rákapcsolni. ( Kuplung ne legyen benyomva csak
a "START" gombot nyomja meg ! )
• Irányjelző: Percenkénti villogások száma 90.+-30. Színe borostyán sárga
Ellenőrzése a jármű körbe járásával történjen, de következtetni lehet a
villogások számának eltéréséből is. Ha valamelyik oldalon
a villogások száma kétszeresére nő, azon az oldalon ki van égve valamelyik izzó.
Egyszerre
ellenőrizhető valamennyi irányjelző az elakadásjelző működtetésével.(12V;
21W-os)
• Hátramenetet jelzőlámpa : Motor áll, tengelykapcsolót padlóig lenyomva
hátramenetbe helyezzük a váltót,
Hátul egy erős fehér fénynek kell világítania.(12V; 21W-os)
• Féklámpa: 3db piros fény Segédszemély, vagy tükröződő
felület felhasználásával, illetve az elakadás jelző háromszöggel kitámasztva.
A vizsgán vegye igénybe
az oktató segítségét! Elindulás előtt a garázs falán vagy a mögöttünk
parkoló jármű
fényszóróinak tükrében, vagy egy falfelületre tolatva, ha ez sincs az elakadás
jelző háromszöggel kitámasztva. kell a fékpedálra helyezni, így
egyedül is megnézhető a féklámpa..(12V;21W-os)
IV.
FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE :
• Üzemi fék, lábfék : A fékpedál egyszeri,
lenyomása teljesen, hosszan tartó
lenyomása esetén a / tengelykapcsoló pedál útjához lehet viszonyítani /
pedált a pedál útjának maximum a pedálút felső egyharmadáig tudjuk lenyomni, ott a pedálnak kemény,
szilárd
ellenállást kell mutatnia, ”felkeményedik a fék.” - Ha bármi, ettől eltérőt
tapasztalunk, a járművel NEM INDULHAT EL ! ! !
javító műhelybe kell szállítani, vagy a helyszínre hívott szerelő hárítsa el a
hibát.
Hibalehetőségek : 1. Padlóig beesik a fékpedál: - Elfolyt a fékfolyadék
2. Mélyebbre nyomható a fék, de szilárdan ellenáll: Megkoptak a fékbetétek, régi
típusra jellemző (nem önbeálló dobfék)
3. Nem szilárd az ellenállás: Pumpálásra keményedik levegős a fék.
• Kézifék ellenőrzése : A kéziféket lassan behúzva
a gomb benyomása nélkül megszámoljuk a kattanásokat.
3 - 9 kattanás (típusonként változhat van ahol csak 6 kattanásig.)
kattanásnál szilárdan, keményen ellen kell, hogy álljon. / -
Ránézésre a behúzott kézifék a felső helyzeten marad nem esik vissza./
Napi kérdések
VÉGEZZE EL AZ ABLAKTÖRLŐ ÉS –MOSÓ BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSÉT.
MUTASSA MEG, HOVÁ KELL AZ ABLAKMOSÓ FOLYADÉKOT TÖLTENI
Ablakmosó kar 5 helyzetbe kapcsolható a karon látható
felirat szerint: Felfelé:- 1. MIST, pillanatnyi gyors törlés Kikapcsolt helyzet 0 Lefelé:- 1. INT, szakaszos törlés eső érzékelés Lefelé + egy: - 2 LO, folyamatos törlés Lefelé + egy: - 3 HI Gyors folyamatos törlés Kormány felé húzva folyadék az ablakra.+ törlés
|
A képeken a mosófolyadék betöltésének a helye,
Végrehajtás: motorháztetőt kinyitni, ablakmosó folyadékot ellenőrizni,
belenézni, - ha nem látszik teletölteni az évszaknak megfelelő TÉLI, vagy NYÁRI
folyadékkal.
Motorháztető becsukni ablaktörölő lapátokat ellenőrizni.
Kihajtani bekapcsolni működik-e, - ablakmosó folyadékot pumpálni az ablakra és
letörölni az ablaktörlővel.
MUTASSA BE A SZELLŐZTETŐ FŰTŐ ÉS PÁRAMENTESÍTŐ BERENDEZÉST
A képen az balról az első kezelőszerv a hőfokot szabályozza,
- a jobboldali a be fúvás erősségét,
lent balra, levegő irány váltó. Jobbra lent, szélvédő fűtés, tükör és hátsó ablak fűtés
MUTASSA MEG A MŰSZERFALON A MOTOROLAJ NYOMÁST, TÖLTÉST
HŰTÉST JELZŐ MŰSZEREKET.
Az 1-es jelzés a motorolaj nyomását, a 2-es a töltést, a fordulatszám mérőben
kicsi műszer a hűtőfolyadék felmelegedését hőfokát jelzi.
3 -as Start-Stop működést a zöld (A) a
Start-Stop kikapcsolt állapotot a sárga (A) ; 4.
Kézifék behúzott állapotát jelzi
Az olajszivattyú, ill a generátor a motor meghajtása útján fejti ki hatását, így
természetes, hogy
ha a motor áll, a visszajelzők világítanak../ készenlétet jelez a kontrollámpa
jó /
Amennyiben azonban a visszajelzők a motor működő állapotában világítanak, úgy meghibásodást jelez.
A járművel és a motort azonnal meg kell állni, mert a további
használat alkatrészek végleges meghibásodását eredményezhetik.
VÉGEZZE EL A MOTOR OLAJSZINT ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA MEG, HOL TÖLTHETŐ BE A
MOTOROLAJ.
• Gépháztetőt nyissuk fel.
• A SÁRGA színű nívópálcát húzzuk ki, mivel az a motor működése folytán teljesen
olajos,
töröljük le
• Helyezzük vissza ismét, majd rövid várakozás után újfent kihúzva olvashatjuk
le a
hiteles értéket. (feltéve az autó vízszintes felületen áll) A szintnek min. és maximum.
között kell lennie.
• Utántölteni a betöltőnyíláson lehet. Az utántöltés: amilyen olaj
benne volt lehetőleg márka azonos ugyan olyan minőségű legyen, erről
a gépkönyvben leírtak szerint. Amennyiben ilyen nincs
úgy forduljon a márkaszervizhez
VÉGEZZE EL A HŰTŐFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA
MEG, HOL TÖRTÉNIK A HŰTŐ FOLYADÉK UTÁNTÖLTÉSE.
A képen látható KIEGYENLÍTŐ tartály (1-es jelzés ) max-min jelzése között van az
optimum a motor hideg állapota esetén. Amennyiben utántöltésre van szükség, kb.
–35-től –25 C fokra beállított fagyálló folyadékkal történjen.
A csapvíz alkalmazása a hűtőben kerülendő a vízkövesedés miatt, csak vészhelyzet
estén fogadható el, ilyen esetben is az első alkalmas pillanatban lecserélendő.
VÉGEZZE EL A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT
A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK A minimum-maximum jel között kell lennie
Hosszabb idő távlatában minimális mértékű szintcsökkenés / használattól függően /
nem utal
meghibásodásra, a fékbetétek kopásából ered. A fékfolyadék drasztikus mértékű,
és rövid
idő alatt történő csökkenése utal a rendszer szivárgására. - Ebbe a tartályba
gyakorlatilag
sem kell folyadékot tölteni, hiszen, ha hirtelen elfogyott, úgy a járművet
szervizbe szállítás
után ott javítják, ha pedig a természetes / kopásból fakadó/szintcsökkenés
eredményezi a nívó
alsó értékének elérését, úgy szintén a szervizben kell fékbetéteket cserélni,
így a nívó visszatér
a felső maximum szintre. A fékfolyadékot a technológiai előírás szerint a szervizben
használattól függően időnként le kell cseréltetni. - Fékfolyadék tartályt nem
szabad kinyitni és nyitva hagyni.
VÉGEZZE EL A TENGELYKAPCSOLÓ HOLTJÁTÉKÁNAK ELLENŐRZÉSÉT:
Optimális esetben a holtjáték 2-4 cm között kell, hogy legyen. A tengelykapcsoló
tárcsa kopása
során a holtjáték csökkenhet, ha már a holtjáték elfogyott, a tárcsa cseréje vagy
után állítás szükséges.
Ha a holtjáték túl nagy- ez rendszerint hibás beállítás következménye - úgy a
pedál hasznos útja
kevés, így a tengelykapcsoló nem nyit meg, folyamatos maradhat a fordulatátadás
a váltó felé, a
sebességváltó rövid idő alatt tönkremehet.
ISMERTESSE A KERÉKCSERE FOLYAMATÁT
Pl: Lakott területen kívül egyéb úton 90 km / ó esetén, legalább 90
méter. Kihelyezése indokolt lehet lakott területen belül is akár
beláthatatlan kanyar v. bukkanó esetén.
Izzókészlet tartalma: GE H= 12Volt 55 Watt halogén izzó; 12V 60W halogén izzó;
12V-21W izzó
12V 5/21 Wattos izzó; 12V 5W-os izzó; 12V 21W sárgaszínű izzó; 3 db biztosíték