Dörnyei József gépjárművezetés szakoktató vagyok 0630-2003577

Kezdő oldal        Első lépések         Jármű kezelés        Forgalmi vizsga       Műszerfal képek         Partnerek       Biztosítás   

BIZTONSÁGTECHNIKAI VIZSGA MEGOLDÁSA  

Napi első elindulás előtti ellenőrzés / KRESZ 5§ / szerint

1. GUMIABRONCSOK és Forgalmi Rendszám ELLENŐRZÉSE: ( Gumiabroncs vásárláshoz..)

2. KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :

3. VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:

4. FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE



I..GUMIABRONCSOK ELLENŐRZÉSE:

• A kerekekben megfelelő legyen a légnyomás. /Ne legyen lapos defektes/ Csak szemrevételezéssel.
• A gumikon nem lehet mechanikai sérülés,/ repedés, szakadás, dudor/, szennyeződés, ami roncsolja és rendellenes kopás
• A futófelület mintázatának a mélysége nyári gumi meg kell, hogy haladja az 1,6 mm-t.( kopásjelzőnél látszik) téli gumi 4mm

Ugyan nem naponta ellenőrzendő, de két előírásnak meg kell felelnie a gumiknak .
1.Szerkezetileg, méretileg mind a négynek azonosnak kell lennie. / Radiál v. Diagonál /
2.Egy tengelyen a futófelület mintázatának is azonosnak kell lennie.

I./1. A rendszámtáblák megfelelő helyen vannak és jól olvashatóak / - ha nem olvasható tisztítsa meg! /



II. KORMÁNY BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSE :

A kormányberendezésen két szempontot vizsgálunk:

• Működés vizsgálat, nagy mozdulatra a kormány nem adhat rendellenes hangot/kattogó, recsegő hangot, és nem ugorhat.
• A kormány holtjátéka nem haladhatja meg 4 cm-t, vagy 15 fokot.


Kormány holtjáték alatt azt a legnagyobb kormány mozdulatot értjük, mely a kerekeken
elmozdulást még nem eredményez. - Végrehajtás: A jármű mellett állva egyre csökkenő módon mozgatjuk a kormányt, miközben a kerekeket figyeljük.
A holtjáték megnövekedése a kormányösszekötő gömbfejek vagy a kormánygép kopásából ered.

III./a:VILÁGÍTÓ ÉS FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE:.
 

 

VILÁGÍTÓ BERENDEZÉSEK -Végrehajtás: mondom mit kapcsolok - Bekapcsolom a…
Helyzetjelzők: világítás kapcsolón egy kattanás:  az AUTO felirat felett kicsi előre hátra mutató lámpa ikonra: - Elöl kettő gyenge fehér, hátul kettő gyenge piros, valamint a rendszámtábla megvilágítás (összesen 6 db 12V; 5W-os ) Ezekkel egy időben a műszerfal világítás is működik.
Tompított fényszóró  világítás kapcsolón második kattanás. Elöl kettő erős fény.(ledfényszórók)  Végrehajtás: Mivel külön lámpák akár egy időben is vizsgálhatók (Fénye legalább 40-60méterre világít)
Távolsági fényszóró : világítás kapcsoló tompított állásban,a műszerfal felé tolva kapcsolja a távolsági fényszórót; világítás kapcsoló kormány felé húzva kapcsolja fénykürtöt (Fénye legalább 100 méterre világít) A műszerfalon kék visszajelző lámpa jelzi. Elöl  két rendkívül erős fény. (Ledes fényszórót)
 

III./b. FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK

CSAK GYÚJTÁSON ELLENŐRIZHETŐ  NEM indítjuk be az autót ! Végrehajtás: Be kell ülni ülést beállítani, tengelykapcsolót padlóig benyomni, váltót ell. 0 fokozatban van-e? –Ha nem oda kapcsolni, gyujtást, rákapcsolni.  ( Kuplung ne legyen benyomva csak a "START" gombot nyomja meg ! )
Irányjelző: Percenkénti villogások száma 90.+-30. Színe borostyán sárga Ellenőrzése a jármű körbe járásával történjen, de következtetni lehet a villogások számának eltéréséből is. Ha valamelyik oldalon
a villogások száma kétszeresére nő, azon az oldalon ki van égve valamelyik izzó. Egyszerre
ellenőrizhető valamennyi irányjelző az elakadásjelző működtetésével.(12V; 21W-os)
Hátramenetet jelzőlámpa : Motor áll, tengelykapcsolót padlóig lenyomva hátramenetbe helyezzük a váltót,
Hátul egy erős fehér fénynek kell világítania.(12V; 21W-os)
Féklámpa: 3db piros fény Segédszemély, vagy tükröződő felület felhasználásával, illetve az elakadás jelző háromszöggel kitámasztva.
A vizsgán vegye igénybe az oktató segítségét! Elindulás előtt a garázs falán vagy a mögöttünk parkoló jármű fényszóróinak tükrében, vagy egy falfelületre tolatva, ha ez sincs az elakadás jelző háromszöggel kitámasztva. kell a fékpedálra helyezni, így egyedül is megnézhető a féklámpa..(12V;21W-os)

IV. FÉKBERENDEZÉSEK ELLENŐRZÉSE :
Üzemi fék, lábfék : A fékpedál egyszeri, lenyomása teljesen, hosszan tartó lenyomása esetén a / tengelykapcsoló pedál útjához lehet viszonyítani /
pedált a pedál útjának maximum a pedálút felső egyharmadáig tudjuk lenyomni, ott a pedálnak kemény, szilárd
ellenállást kell mutatnia, ”felkeményedik a fék.” - Ha bármi, ettől eltérőt tapasztalunk, a járművel NEM INDULHAT EL ! ! !
javító műhelybe kell szállítani, vagy a helyszínre hívott szerelő hárítsa el a hibát.
Hibalehetőségek : 1. Padlóig beesik a fékpedál: - Elfolyt a fékfolyadék
2. Mélyebbre nyomható a fék, de szilárdan ellenáll: Megkoptak a fékbetétek, régi típusra jellemző (nem önbeálló dobfék)
3. Nem szilárd az ellenállás: Pumpálásra keményedik levegős a fék.


Kézifék ellenőrzése : A kéziféket lassan behúzva a gomb benyomása nélkül megszámoljuk a kattanásokat. 3 -  9 kattanás (típusonként változhat van ahol csak 6 kattanásig.)
kattanásnál szilárdan, keményen ellen kell, hogy álljon. / - Ránézésre a behúzott kézifék a felső  helyzeten marad nem esik vissza./
 


Napi kérdések

VÉGEZZE EL AZ ABLAKTÖRLŐ ÉS –MOSÓ BERENDEZÉS ELLENŐRZÉSÉT.
MUTASSA MEG, HOVÁ KELL AZ ABLAKMOSÓ FOLYADÉKOT TÖLTENI

 
 
Ablakmosó kar 5 helyzetbe kapcsolható a karon látható felirat szerint:

Felfelé:- 1. MIST, pillanatnyi gyors törlés

Kikapcsolt helyzet 0

Lefelé:- 1. INT, szakaszos törlés eső érzékelés

Lefelé + egy: - 2 LO, folyamatos törlés

Lefelé + egy: - 3 HI Gyors folyamatos törlés

Kormány felé húzva  folyadék az ablakra.+ törlés

 


                                            A képeken a mosófolyadék betöltésének a helye,



Végrehajtás: motorháztetőt kinyitni, ablakmosó folyadékot ellenőrizni, belenézni, - ha nem látszik teletölteni az évszaknak megfelelő TÉLI, vagy NYÁRI folyadékkal.
 Motorháztető becsukni ablaktörölő lapátokat ellenőrizni. Kihajtani bekapcsolni működik-e, - ablakmosó folyadékot pumpálni az ablakra és letörölni az ablaktörlővel.
 



MUTASSA BE A SZELLŐZTETŐ FŰTŐ ÉS PÁRAMENTESÍTŐ BERENDEZÉST

A képen az balról az első kezelőszerv a hőfokot szabályozza,
- a jobboldali a be fúvás erősségét,

        lent balra, levegő irány váltó.                                        Jobbra lent, szélvédő fűtés, tükör és hátsó ablak fűtés


 


MUTASSA MEG A MŰSZERFALON A MOTOROLAJ NYOMÁST, TÖLTÉST  HŰTÉST JELZŐ MŰSZEREKET.



Az 1-es jelzés a motorolaj nyomását, a 2-es a töltést, a fordulatszám mérőben kicsi műszer a hűtőfolyadék felmelegedését  hőfokát jelzi.

3 -as Start-Stop működést a zöld (A) a Start-Stop kikapcsolt állapotot a sárga (A) ; 4. Kézifék behúzott állapotát jelzi
Az olajszivattyú, ill a generátor a motor meghajtása útján fejti ki hatását, így természetes, hogy ha a motor áll, a visszajelzők világítanak../ készenlétet jelez a kontrollámpa jó /

Amennyiben azonban a visszajelzők a motor működő állapotában világítanak, úgy meghibásodást jelez.

A járművel és a motort azonnal meg kell állni, mert a további használat alkatrészek végleges meghibásodását eredményezhetik.


VÉGEZZE EL A MOTOR OLAJSZINT ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA MEG, HOL TÖLTHETŐ BE A MOTOROLAJ.

       



• Gépháztetőt nyissuk fel.
• A SÁRGA színű  nívópálcát húzzuk ki, mivel az a motor működése folytán teljesen olajos, töröljük le
• Helyezzük vissza ismét, majd rövid várakozás után újfent kihúzva olvashatjuk le a hiteles értéket. (feltéve az autó vízszintes felületen áll)  A szintnek min. és maximum. között kell lennie.
• Utántölteni a betöltőnyíláson lehet. Az utántöltés: amilyen olaj benne volt lehetőleg márka azonos ugyan olyan minőségű legyen, erről a gépkönyvben leírtak szerint. Amennyiben ilyen nincs
úgy forduljon a márkaszervizhez




                VÉGEZZE EL A HŰTŐFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT, MUTASSA
                            MEG, HOL TÖRTÉNIK A HŰTŐ FOLYADÉK UTÁNTÖLTÉSE.


A képen látható KIEGYENLÍTŐ tartály (1-es jelzés ) max-min jelzése között van az optimum a motor hideg állapota esetén. Amennyiben utántöltésre van szükség, kb. –35-től –25 C fokra beállított fagyálló folyadékkal történjen.
A csapvíz alkalmazása a hűtőben kerülendő a vízkövesedés miatt, csak vészhelyzet estén fogadható el, ilyen esetben is az első alkalmas pillanatban lecserélendő.




                                                                                                            VÉGEZZE EL A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK ELLENŐRZÉSÉT
 


A FÉKFOLYADÉK SZINTJÉNEK A minimum-maximum jel között kell lennie Hosszabb idő távlatában minimális mértékű szintcsökkenés / használattól függően / nem utal
meghibásodásra, a fékbetétek kopásából ered. A fékfolyadék drasztikus mértékű, és rövid idő alatt történő csökkenése utal a rendszer szivárgására. - Ebbe a tartályba gyakorlatilag
sem kell folyadékot tölteni, hiszen, ha hirtelen elfogyott, úgy a járművet szervizbe szállítás után ott javítják, ha pedig a természetes / kopásból fakadó/szintcsökkenés eredményezi a nívó alsó értékének elérését, úgy szintén a szervizben kell fékbetéteket cserélni, így a nívó visszatér  a felső maximum szintre. A fékfolyadékot a technológiai előírás szerint a szervizben használattól függően időnként le kell cseréltetni. - Fékfolyadék tartályt nem szabad kinyitni és nyitva hagyni.

 


 





VÉGEZZE EL A TENGELYKAPCSOLÓ HOLTJÁTÉKÁNAK ELLENŐRZÉSÉT:

Optimális esetben a holtjáték 2-4 cm között kell, hogy legyen. A tengelykapcsoló tárcsa kopása
során a holtjáték csökkenhet, ha már a holtjáték elfogyott, a tárcsa cseréje vagy után állítás szükséges.
Ha a holtjáték túl nagy- ez rendszerint hibás beállítás következménye - úgy a pedál hasznos útja
kevés, így a tengelykapcsoló nem nyit meg, folyamatos maradhat a fordulatátadás a váltó felé, a
sebességváltó rövid idő alatt tönkremehet.



ISMERTESSE A KERÉKCSERE FOLYAMATÁT

Pl: Lakott területen kívül egyéb úton  90 km / ó esetén, legalább 90 méter. Kihelyezése indokolt lehet lakott területen belül is akár beláthatatlan kanyar v. bukkanó esetén.  

 


Izzókészlet tartalma: GE H= 12Volt 55 Watt halogén izzó; 12V 60W halogén izzó; 12V-21W izzó
12V 5/21 Wattos izzó; 12V 5W-os izzó; 12V 21W sárgaszínű izzó; 3 db biztosíték



 

 


Vissza